خوشهبندی و بررسی عملکرد الگوهای یادگیری در صنایع با سطح فناوری بالا و متوسط
(ندگان)پدیدآور
سهرابی, سمیهمحمدی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باتوجه به اهمیت نوآوری، امروزه سازمانها در تلاش اند با ارتقای آن به مزیت رقابتی و سهم بیشتر بازار دست پیدا کنند.در چنین شرایطی، افزایش قابلیتهای یادگیری سازمان میتواند بهترین راه برای دستیابی به این موفقیت و همچنین بهرهبرداری از فرصتها و انواع مختلف نوآوری باشد. بدین منظور شناسایی سبکهای مختلف یادگیری و نوآوری کمک بسزایی در این امر دارد لذا در تحقیقات پیشین دو سبک نوآوری و یادگیری از طریق علم، فناوری و نوآوری (STI)و یادگیری از طریق انجام، استفاده و تعامل (DUI) مورد بررسی قرارگرفته شده اند. در این تحقیق نیز سعی شده است با شناخت الگوهای یادگیری و نوآوری در728 شرکت فعال در دوحوزه با سطح فناوری بالا (صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات) و متوسط(صنعت نفت و گاز و قطعه سازی خودرو) در ایران به عنوان یک کشوردرحال توسعه زمینهای در راستای اتخاذ سیاستهای توسعه و ارتقای توانمندی نوآوری را فراهم نماید. لذا با تبیین شاخصهای مناسب ارزیابی الگوهای یادگیری با روش تحلیل کلاس پنهان، چهار خوشه 1-سبک یادگیری تلفیقیDUI متوسط+ STI خوب، 2-سبک یادگیری DUI،3-سبک یادگیری تلفیقی(STI+DUI) قوی،4-سبک یادگیری STI متوسط شناسایی شده است.در آخر تاثیر الگوهای فوق بر عملکرد شرکت ها با روش رگرسیون لجستیک، مورد آزمون قرار گرفته و مشخص می شود سازمانهایی که از سبک یادگیری تلفیقی STI+DUI تبعیت می کنند از موفقیت بیشتری در رشدمالی، گستردگی عرضه کالا و نوآوری برخوردارند.
کلید واژگان
DUISTI
سبکهای یادگیری و نوآوری
خوشه بندی
تحلیل کلاس پنهان
ساختارها و فرآیندهای پشتیبان نوآوری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایراناستادیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




