یادگیری سیاستی در سیاستهای توسعه فناوری و نوآوری ایران (مطالعه قوانین برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه)
(ندگان)پدیدآور
فرتاش, کیارشالیاسی, مهدیقاضی نوری, سید سروشطباطبائیان, سید حبیب ا...نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی و سازوکارهای آن در عمدهترین تلاشهای سیاستگذاری فناوری و نوآوری ایران، بر برنامههای توسعه به عنوان مهمترین سیاستهای توسعهای میان مدت کشور تمرکز نموده است. با بررسی 5 برنامه توسعه اخیر، برنامههای سوم تا پنجم توسعه که دارای نگاهی منسجمتر و یکپارچه در قالب یک فصل مجزا به توسعه فناوری و نوآوری هستند به عنوان سه قانون منتخب مورد مطالعه قرار گرفت. پس از بررسی و تحلیل محتوای اسناد سیاستی و مصاحبه با 18 نفر از بازیگران اصلی این فرآیند، 16 مقوله محوری در توسعه فناوری و نوآوری استخراج گردید. سهم غالب یادگیری سیاستی در این 16 مقوله به یادگیری سیاسی و فنی به ترتیب با 8 و 7 تکرار اختصاص یافته است. این سهم بالای یادگیری سیاسی به عنوان نازلترین نوع یادگیری، نشان از بلوغ پایین یادگیری در بدنه سیاستگذاری فناوری و نوآوری کشور است. یادگیری فنی و مفهومی (با 7 و 5 وقوع) نشان از تلاشهای نسبتاً موفق سیاستی است که عموماً بازیگران سیاستی سطح پایین و میانی درصدد بهبود و استمرار روند موفقیتهای گذشته هستند نتایج این پژوهش میتواند در شناخت دقیقتر فضای سیاستی توسعه فناوری و نوآوری در دو دهه گذشته و تجارب آتی مفید باشد.
کلید واژگان
یادگیری سیاستییادگیری
قانون برنامه توسعه
سیاستهای توسعه فناوری و نوآوری
سیاست گذاری و مدیریت علم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی و ارزیابی آن ها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
سازماناستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی




