بررسی تأثیر مدل سه شاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)
(ندگان)پدیدآور
مبینی دهکردی, علیکشتکار هرانکی, مهراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصری که مهمترین ویژگی آن، عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانیسازی و تغییرات فزایندة فناوری است، موفقیت سازمانها منوط به اقدامات نوآورانه از جمله بهکارگیری الگوهای جدید اجتماعی در تعاملات کارکنان است. این مهم با عنوان نوآوری اجتماعی، منجر به یافتن پاسخهای جدید برای نیازها، خواستهها و در نهایت تحقق اهداف سازمانی میشود. تبیین نوآوری اجتماعی میتواند با عمق بخشیدن به درک اهمیت نوآوری اجتماعی، آگاهی و شناخت عوامل سازمانی را در تحقق آن ارتقاء دهد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری در قالب مدل سهشاخگی بر نوآوری اجتماعی در یک سازمان وابسته به صنعت خودروسازی انجام شد. نمونة آماری پژوهش تعداد 130 نفر از مدیران، معاونان و رئیسان بخشهای مختلف صنعت یادشده است که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاند. نتایج این تحقیق سه نکته را نشان میدهد. نخست آنکه میان متغیرهای اصلی این پژوهش، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. دوم آنکه در مقایسة عوامل سهشاخگی مشخص گردید عوامل ساختاری؛ رفتاری و زمینهای به ترتیب اولویت دارای بیشترین تأثیر بر نوآوری اجتماعی سازمان مورد مطالعه هستند؛ و در نهایت اینکه تأثیر این عوامل بر فرآیندهای نوآوری اجتماعی در مراحل پنجگانة آن متفاوت است. عوامل ساختاری، بر اجرا در مقیاس وسیع و ایجاد حس مشترک؛ عوامل زمینهای بر اجرا در مقیاس وسیع و نمونهسازی و عوامل رفتاری نیز بر ایجاد حس مشترک و اجرا در مقیاس وسیع به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را دارند.
کلید واژگان
نوآوری اجتماعیمدل سه شاخگی
عوامل ساختاری
عوامل رفتاری
عوامل زمینه ای
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه عالی دفاع ملی




