مطالعه تطبیقی آرای کلامی تفاسیر روض الجنان و مفاتیح الغیب
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پزوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی در صدد است به بررسی و تحلیل تطبیقی برخی از مهمترین آراء کلامی صاحبان تفاسیر روض الجنان و مفاتیح الغیب پرداخته، و عقاید هر کدام را در ذیل آن موضوعات بیان نماید. این دو مفسر علی رغم برخی شباهتها در آراء کلامی مطرح در تفاسیر خود، در موارد بسیاری دارای اختلاف نظر میباشند؛ ابوالفتوح رازی و امام فخررازی هر دو ایمان را عبارت از تصدیق قلبی دانسته و با دلایل قرآنی به اثبات این مسئله پرداختهاند. ابوالفتوح رازی رؤیت خداوند در روز قیامت با چشم سر را ناممکن میداند، ولی فخررازی مانند دیگر متکلمان اشعری رؤیت خداوند را در روز قیامت جایز میداند. درباره حادث یا قدیم بودن کلام خدا، ابوالفتوح رازی با اعتقاد به کلام لفظی قائل به حدوث قرآن شده، در حالی که فخررازی به کلام نفسی معتقد است. ابوالفتوح رازی مانند جمهور شیعیان قائل به عصمت انبیاء در همه زمانها می باشد، اما فخررازی عصمت انبیاء را بعد از نبوت روا میدارد. ابو الفتوح رازی در بحث تکلیف مالایطاق معتقد است که خداوند حتی کمتر از حد توانایی به مکلفین تکلیف داده و نه با عدل، بلکه با فضل خویش با ایشان رفتار نموده است. در مقابل امام فخر رازی با دلایلی به اثبات تکلیف ما لایطاق می پردازد. در بحث رزق، ابو الفتوح روزى را چیزى میداند که خداوند خلق را از آن بهرهمند میگرداند، و حرام را جزء روزی به حساب نمی آورد، ولی فخررازی حرام را جزء روزی میداند.
کلید واژگان
تفسیر روض الجنانتفسیر مفاتیح الغیب
آراء کلامی
ابوالفتوح رازی
فخررازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی تهرانشاپا
2476-53172676-3044




