نقش متغیر جنسیت در قدرت کلام و اقناع مخاطب: مطالعه موردی فروشنده های فروشگاه های شهر شیراز
(ندگان)پدیدآور
ولی زاده, سباصحفی, مولود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی زبانشناختی ـ جنسیتی قدرت کلام و چگونگی کاربرد مؤلفه های اقناعی در متقاعدسازی مخاطب در فروشگاههای شهر شیراز توسط فروشندگان زن و مرد است. در این پژوهش، داده ها به روش میدانی و تصادفی از طریق ضبط تعاملات میان پانزده فروشنده مرد و پانزده فروشنده زن با مخاطبانشان به وسیله دستگاه ضبط صدا، گردآوری میشود و پس از استخراج مؤلفه های اقناعی در چارچوب الگوی تحلیل گفتمان انتقادی هوج و کرس (1996) به روش کیفی مورد بررسی قرار میگیرد. پس از تحلیل داده ها به روش کمی از طریق نرم افزار SPSS به وسیله Chi Square، نیمرخی از استفاده از مؤلفه های اقناعی در فروشندگان زن و مرد از طریق نمودار ارائه شده است و با توجه به مؤلفه های الگوی تحلیل گفتمان انتقادی هوج و کرس (1996) که نسبت به دیگر الگوهای تحلیل گفتمان انتقادی، در گفتمان فروش و تجارت بیشترین بسامد را دارند، بر اساس تحلیل کمی نتایج، هیچ تفاوت معنیداری در استفاده از مؤلفه فرایند اسمسازی بین فروشندگان مرد و زن مشاهده نشده است اما در رابطه با مؤلفه گزینش لغات و تعبیرات خاص نیز تفاوت معنیداری میان فروشندگان مرد و زن یافت شده است چرا که زنان از این مؤلفه بیشتر از مردان استفاده کرده ند. در استفاده از مؤلفه ساخت معلوم نیز هیچ تفاوت معنیداری میان دو جنس فروشندگان زن و مرد مشاهده نشده است. اما در استفاده از مؤلفه ساخت مجهول میان فروشندگان مرد و زن تفاوت معنیدار وجود دارد چرا که فروشندگان مرد از ساخت مجهول بیشتر استفاده کرده اند.
کلید واژگان
جامعه شناسی زبانقدرت کلام
اقناع
تحلیل زبانشناختی ـ جنسیتی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
فاطمه نعیمی حشکوائیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه زبان شناسی، تهران، ایرانکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس، گروه زبانشناسی، فارس، ایران
شاپا
1735-22902717-073X



