زبان ارزیابی در نقد آثار هنری
(ندگان)پدیدآور
احمدخانی, محمد رضادهقان زاده, اکرم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقاله حاضر قصد بر آن است تا نقد آثار هنری برای تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه ای و همچنین شیوه استفاده از زبان ارزیابی و انواع ساختهای زبانی (واژه، صفت، بند و سازه های دستوری) به کار گرفته شده، بررسی شود. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه در فرآیند درک دارند به خواننده این امکان را میدهد تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود شکل دهد. روش تحقیق این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و داده های مربوط مشتمل بر 60 نقد آثار هنری است که از 25 مجله هنری از جمله تندیس، فیلم، فیلمنگار گردآوری شده است. پس از مطالعه و بررسی جملات استفاده شده برای ارزیابی آثار هنری که مشتمل بر 603 جمله است، کلیه واژه ها و الگوهای دستوری عبارتهای مقایسه ای استخراج و فهرستبندی شده است. در این پژوهش مشخص گردید که نمونه های صفت برتر و برترین و شباهت در ساختارهای ارزیابی از آمار بالاتری برخوردار و در نقد آثار هنری از این موارد برای ارزیابی آثار هنری بیشتر استفاده شده است.
کلید واژگان
زبان ارزیابیانسجام
ارجاع مقایسهای
نقد
تحلیل گفتمان
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
فاطمه نعیمی حشکوائیسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه زبانشناسی دانشگاه پیام نوردانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی پیام نور
شاپا
1735-22902717-073X



