بررسی ادراک فرماندهان از ارتباط فرهنگ سازمانی با چرخه مدیریت دانش مطالعه موردی دانشگاه امام علی(ع)
(ندگان)پدیدآور
محمدی فاتح, اصغرمحمدی فاتح, عمرانموذن, روح اللهاشرفی نژاد, نورالدیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دانش مفهوم جدیدی نیست، بلکه پیچیدگی محیط کسب و کار جهانی در 20 سال گذشته باعث شد تا کلمه مدیریت به آن افزوده شود. به همین دلیل، برای حل این پیچیدگیها باید از مدیریت دانش کمک گرفت. در خصوص اجرای مدیریت دانش به عوامل بسیار زیادی اشاره شده است که یکی از مهمترین انها موضوع فرهنگ است. در این تحقیق رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بر اساس مدل کوئین بررسی شده است. ابتدا با توزیع دو پرسشنامه وضعیت فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش دانشگاه افسری امام علی(ع) تعیین گردید. بر اساس مدل کوئین و بهره گیری از آزمون فریدمن، فرهنگ غالب دانشگاه امام علی(ع) از نوع موفقیتطلبی شناخته شد. اما در بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ موفقیت طلبی با استفاده از آزمون همبستگی هیچ نوع رابطهای بین این دو یافت نشد. همچنین بر اساس آزمون دو جملهای، وضعیت مدیریت دانش از منظر فرماندهان در دانشگاه امام علی(ع) مناسب نبود. از دیدگاه پاسخدهندگان به سوالات این پژوهش و بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. هر چند بر اساس آمارهای توصیفی، میانگین شاخصهای فرهنگ و مدیریت دانش در دانشگاه امام علی(ع) ضعیف بود اما بین این دو رابطه وجود داشت. بر اساس ازمون فریدمن،کمترین رتبه مربوط به ویژگی های غالب و بیشترین رتبه مربوط به معیار موفقیت است. بر اساس آزمون دو جملهای،وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه مناسب نیست و برای بهبود مدیریت دانش باید عناصر آن تقویت گردد. در پایان مقاله، پیشنهادهای کاربردی به همراه نتیجهگیری آورده شده است.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیمدیریت دانش
دانشگاه امام علی(ع)
مدل کوئین
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
.دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران.دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران
. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت
. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت
شاپا
2008-191X2676-4520




