عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در راستای اقتصاد مقاومتی
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی, مریممولایی, الههحمیدی بیناباج, مژگاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اقتصاد مقاومتی، تبدیل گر نظام فشار سلطه به فرصتها و تقویت نیروهای درونی و تمرکز بر خلاقیت داخلی بوده و کارآفرینی به عنوان یکی از ارکان انکارناپذیر این اقتصاد به شمار می رود. ازین رو توجه به عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی برای موفقیت الگوهای انقلابی در راستای اقتصاد مقاومتی مفید و ضروری تلقی میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در قالب یک مدل مفهومی می باشد. این تحقیق یک مطالعه کاربردی و با روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کارشناسان و مدیران شهرداری شهر تهران بوده که با روش تصادفی از آن نمونه گیری صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده که نرخ پاسخ به آن 107 نفر میباشد. مدل مفهومی تحقیق، با استفاده از ادبیات موضوع توسعه داده شد. فرضیات مطرح شده در مدل، با استفاده از نرم افزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت و سپس برازش مدل، با استفاده از نرم افزار Amos مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، هر سه عامل درنظر گرفته شده در مدل مفهومی (فرهنگ سازمانی، فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و رضایت کارکنان) بر کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار داشته اند. نتایج تحلیل برازش مدل نیز بیانگر قابل تأیید بودن آن است.
کلید واژگان
کارآفرینی سازمانیفرهنگ
فعالیت های مدیریت منابع انسانی
رضایت کارکنان
اقتصاد مقاومتی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
عبدالمطلب عبدالهسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت بازرگانی و مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیامنوراستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتر مدیریت بازرگانی و مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور




