دوره 27, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی چالشهای پذیرش و کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان براساس مدل موانع کاربرد فاوا (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)مناسب بودن استفاده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش موضوع پژوهشهای بسیاری بوده است، اما همیشه چالشهایی بر سر راه کاربران فاوا و بهویژه دبیران وجود دارد که مانع از پذیرش و کاربرد فاوا در برنامه درسی آنان ...
-
بررسی قابلیتهای اینترانت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در مدیریت دانش (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیتهای اینترانت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در مدیریت دانش از دیدگاه کاربران انجام گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه ...
-
مطالعه پذیرش فنّاوری RFID توسط مصرفکنندگان با استفاده از مدل TAM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران) (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)فنّاوری RFID دارای کاربردها و قابلیتهای بسیار بالایی در صنعت است که استفاده از آن در سالهای اخیر بهشدت فراگیر شده است. با توجه به اشاعه این فنّاوری در محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن توسط مصرفکنندگان این فنّاوری احساس ...
-
نقش نظامهای مدیریت امنیت اطلاعات در بهبود عملکرد زنجیره تأمین (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)با توجه به افزایش روزافزون استفاده از تبادلات اطلاعاتی و مالی و فیزیکی در زنجیرههای تأمین، موضوع و اهمیت مدیریت امنیت، بیش از پیش احساس میگردد. از طرفی، محققان نقش نظامهای مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)3 را بر افزایش دقت ...
-
ارزیابی طرح غدیر (عضویت فراگیر کتابخانهها) از دیدگاه کتابخانههای همکار:کاربرد "سورکوآل" (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)"طرح غدیر" با هدف ایجاد امکان دسترسی مستقیم افراد زیر پوشش به منابع کتابخانههای دانشگاهی طراحی شده و از سال 1378، پس از یک دوره آزمایشی با همکاری 240 کتابخانه، از سوی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران بهعنوان مرکز ...
-
طرح ایجاد نظام اشاعه گزینشی اطلاعات برای اعضاء هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)هدف طرح ایجاد نظام اشاعه گزینشی اطلاعات برای اعضاء هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که در سال تحصیلی 1385-1386 اجرا شد، آن بوده است تا از طریق سه مرحله پیمایش در بین استادان این دانشکده، نیازهای ...
-
پویش محیطی در گردآوری و استفاده از اطلاعات توسط مدیران ناشران خصوصی شهر تهران (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)هدف از پژوهش حاضر، شناخت مدیران نشر خصوصی با استفاده از منابع اطلاعاتی از محیط بیرونی سازمان تجاری آنهاست تا با اطلاعات موثق بتوانند در مورد نشر کتابهای خود بهترین تصمیم را بگیرند. جامعه آماری شامل 757 ناشر فعال است که ...
-
سنجش معیارهای ارزیابی کتابهای الکترونیکی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء (س) (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)هدف این پژوهش سنجش میزان اهمیت ملاکها و نشانگرهای ارزیابی کتاب الکترونیکی از دیدگاه یکی از مهمترین ذینفعان کتاب الکترونیکی، کاربران است. روششناسی پژوهش حاضر کمّی و روش پژوهش در بخش تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایش ...
-
ارائه یک مدل برنامهریزی آرمانی برای ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استانهای کشور (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)عملکرد سازمانی همواره اثر قابلملاحظهای بر فعالیتهای سازمان دارد و روشها و ابزار ارزیابی دقیق عملکرد همواره یکی از مباحث مهم در تحقیقات سازمانی و دانشگاهی است. بنابراین، وجود مدلی بهمنظور ارائه بازخورد در جهت بهبود ...
-
بررسی اثر سرمایهگذاری در فنّاوری اطلاعات (IT) بر بهرهوری سازمان (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)افزایش رقابت جهانی، سازمانها را مجبور میکند که از منابع موجود استفاده بهینه و کارا نمایند تا عملکرد سازمانی خود را بهبود بخشند. یکی از ابزارهای بهبود عملکرد سازمانها، سرمایهگذاری در فنّاوری اطلاعات (IT) است که در سی ...
-
مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاهی یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)اجرای نقش مدیریت کیفیت فراگیر بهعنوان یک پدیده مترقی در سازمانها و مراکز آموزشی و فرهنگی امری مهم محسوب میشود. بهکارگیری شاخصها و مدلهای مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای این مراکز همراه با ایجاد تسهیلات و امکانات، ...
-
ارزیابی تأثیر راهبرد مدیریت دانش بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از رویکرد BSC
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)پژوهش حاضر به ارائه الگویی جهت ارزیابی عملکرد راهبرد4 مدیریت دانش بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی میپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای- ...
-
پرسشهای بیپاسخ پیرامون چالشهای مدیریت در کتابخانهها (یادداشت سردبیر ویژهنامه مدیریت کتابخانهها)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)نظام دانشگاهی، بهمفهوم نوین آن، در ایران پیشینه درازی ندارد. از اواخر دهه 1310 و بعد از تأسیس دانشگاه تهران، بهمنزله نخستین دانشگاه نوین در ایران، بهتدریج دانشگاههای دیگری مانند دانشگاه تبریز و دانشگاه مشهد و دانشگاه ...
-
چارچوبی جهت بررسی تأثیر تصمیم گیرندگان سازمانی بر موفقیت فرآیند داده کاوی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)امروزه تحقیقات کمی به ارزیابی طرحهای دادهکاوی در زمینه حل مشکلات سازمانی پرداختهاند. یک دادهکاو موفق به دنبال حل یک مسأله تجاری تعریف شده است. برای اینکه نتایج دادهکاوی، کاربردی و در عمل قابل -استفاده باشد، دادهکاو ...
-
کاربرد مدل مطالعه زیرساختهای مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاعرسانی: مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنّاوری
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)مراکز اطلاعرسانی سازمانهایی هستند که در راستای اهداف و مأموریتهای سازمان مادر به تولید دانش میپردازند. در عصر تحول و در دوره انقلاب اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دانشمحور، سازمانها و مؤسساتی که به تولید و خلق دانش ...
-
ارزیابی آمادگی فرهنگی سازمان جهت پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانش با رویکرد FMCDM: مطالعه موردی در بانک مرکزی ایران
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)فرهنگ سازمانی پشتیبانیکننده مدیریت دانش، یکی از عوامل حیاتی پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانش است. عدم وجود چنین فرهنگی، از موانع اصلی پیادهسازی مدیریت دانش خواهد بود و منجر به اتلاف سرمایههای سازمانی خواهد شد. در این ...
-
ارائه چارچوب مدیریت بحران مبتنیبر مکاتب فکری مدیریت دانش ایرل در بحران زلزله
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)این تحقیق نشان میدهد چگونه سازمانها میتوانند از مدیریت دانش در زمان رویارویی با بحرانها و کاهش آسیبپذیری استفاده کنند. از اینرو، مدل مدیریت جامع بحران و چارچوب مدیریت دانش ایرل2 را بررسی کرده و چارچوبی ترکیبی ارائه ...
-
ارزیابی سرمایههای فکری و اجتماعی شرکتهای رتبهبندیشده توسط شورای عالی انفورماتیک ایران
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)در جهان رقابتی کنونی، یک شرکت علاوه بر توجه به سرمایههای فیزیکی، نیازمند کنترل و ارزیابی سرمایههای غیرفیزیکی نیز است. در این بین، حفظ و نگهداری سرمایههای فکری و اجتماعی یک سازمان از جایگاه ویژهای برخوردار است. مقاله ...
-
بررسی شاخصهای مؤثر بر تسهیم دانش در میان دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی (مطالعه موردی: مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)در دهه حاضر روند رو به رشد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز سرعت بیشتری میگیرد و دانش و اطلاعات با شدت بیشتری نسبت به گذشته تولید و مبادله میگردند. سازمانهای زیادی از جمله دانشگاهها، در این زمان مدیریت دانش ...
-
رویکردی کیفی در بررسی وضعیت زیرساختهای تسهیم دانش در طرح جامع مالیاتی کشور
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2012-02-01)هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت زیرساختهای تسهیم دانش در طرح جامع مالیاتی کشور است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده، رویکرد کیفی و روش آن، مطالعه موردی است. برای نیل به هدف پژوهش، از چهار عنصر زیرساختی «رهبری و راهبرد4»، ...



