دوره 10, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
ماهیت, نقش و اهمیت فهرست در نظام کتابخانه
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)فهرست کتابخانه, صورتی از کتابها و سایر مواد خواندنی موجود در یک کتابخانه یا چند کتابخانه است. این صورت معرّف کتابهایی را دربرمیگیرد که طبق یک طرح معین مرتب شده اند. تفاوتش با کتابشناسی در این است که فهرست صورتی است که منابع ...
-
آدونیس ـ در میان اسطوره و واقعیت تهیه مدرک آزمایشی با استفاده از تکنولوژی CD-ROM
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)آدونیس» در اسطورهشناسی یونان باستان، جوانی است با زیبایی چشمگیر. او که از درخت صمغ متولد شده بود، نیمی از سال را با «پرسفونه»، الهه عالم مردگان، و نیمه دیگر سال را با «آفردیته»، الهه عشق، میگذراند. در طول اقامت موقت ...
-
جریان تولید (تهیه)، توزیع (اشاعه) و مصرف اطلاعات در ایران
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)با توجه به نقش حیاتی اطلاعات علمی و فنی، برای پیشرفت علم و تکنولوژی در توسعه اقتصادی و اجتماعی، اهمیت دستیابی پژوهشگران و متخصصان و سایر استفاده کنندگان به اطلاعات مناسب، دقیق و روزآمد، روز به روز آشکارتر میشود. در این ...
-
اطلاعات: چهارمین عنصر حیاتی و تاثیر آن بر فرهنگ ملتها
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)ویسنده در این مقاله استدلال میکند که اطلاعات گذشته از تاثیر در تکامل فرهنگ در تحول و تکامل مغز بشر نیز موثرند و سلولهای عصبی بیشتری در این تحول فعال میشوند و از نسلی به نسلی انتقال مییابند و دیگر آنکه در این فرآیند ماده ...
-
دنیای جدید و متهور اطلاعات
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)تغییرات سریع و همه جانبه, کتابخانه ها و کتابداران را در آستانه عصر جدیدی قرار داده است که با گذشته نه چندان دور, بسیار متفاوت است. سیستمهای کامپیوتری که در کتابخانه ها, تا دهه 80 مورد استفاده قرار می گرفت, ارتباطی پیوسته ...
-
مبادله اطلاعات پروانههای نوآوری و تکنولوژی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)پروانه نوآوری (اختراع), از نظر قابلیت اطمینان, فایده و زمان مناسب(روزآمدی) منبع منحصر به فردی برای توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی است و می تواند مبنای انتخاب یک استراتژی در پیشرفت علمی و تکنولوژیکی یک موسسه یا کشور قرار گیرد. ...
-
مروری بر مراکز خدماتی چکیدهنویسی ونمایهسازی در چین
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)اولین مرکز خدماتی نمایهسازی و چکیدهنویسی (A&I) در چین در سال 1988, سی سالگی خود را جشن گرفت. با این حال اشتباه است که بپنداریم رشد خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی همسان رشد دیگر کشورهای جهان بوده است ـ چرا که این مراکز ...
-
گردآوری و مدیریت پیایندها در کتابخانه های دانشگاهی نیجریه؛ اشاره هایی برای بهبود کیفیت خدمات کتابخانه
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)این مقاله, درباره روشهای گردآوری و مدیریت پیایندها, در کتابخانه های دانشگاهی نیجریه بحث میکند. برای تحقیق مسئله مورد مطالعه, از سه شیوه استفاده شد که عبارتند از : روش مصاحبه, بررسی مخزن پیایندها و سایر سوابق امر؛ و مشاهده ...
-
اطلاعات و فقر اطلاعاتی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)انقلاب علمی و فنی عظیمی که در دوران کنونی جریان دارد، امکان تبدیل علم را به یکی از مهمترین نیروهای مولده فراهم ساخته است. علم و صنعت با گامهای غول أسا به پیش می روند. انسان به کمک اطلاعات و اعمال کنترل، انرژیهای طبیعت را ...
-
استفاده از پست تصویری در ارائه خدمات اطلاعاتی به پزشکان مناطق دور افتاده
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)استفاده از دستگاه فاکسی میلی یا پست تصویری از سالها پیش در کشورهای صنعتی رواج دارد. در ایران به لحاظ کًندی خدمات پستی, استفاده از فاکسی میلی در ارتباطابات بین شهری بخصوص در ارائه خدمات اطلاعاتی, به صورت امری ضروری درآمده ...
-
ارتباط بین کتابخانه و آرشیو
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)کتابخانه و آرشیو وجوه مشترک زیادی با هم دارند, و نباید به عنوان دو مفهوم جدا از هم بررسی شوند هدف مشترک کتابداری و آرشیوداری, ذخیره و گسترش دانش است. ضرورت خدمات کتابخانه ای و آرشیوی به عنوان یک نهاد عمومی برای نشان دادن ...
-
نقش پروانه اختراع در اشاعه اطلاعات صنعتی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)ضبط پروانه اختراع و اطلاعات موجود در آن, به تازگی و به دلایل مختلفی, برای صنعت اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. شرکتها, برای تحقیق و توسعه به طور جدی سرمایه گذاری می کنند. انتقال تکنولوژی بین المللی در حال افزایش است. تحقیق ...
-
استراتژی مرجعنکته هایی پیرامون پاسخگویی به سئوالات مرجع
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 1993-04-01)یکی از مشکلات کتابداران مرجع, پاسخگویی به سئوالاتی است که دقیق و واضح نیستند. مراجعهکنندگان کتابخانه, معمولاً سئوال خود را به گونه ای کلی ومبهم مطرح میکنند. در این گونه موارد, اگر کتابدار حدود و ثغور سئوال را مشخص نکند ...



