مرور دوره 1, شماره 3 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران فریقین دربارۀ مصداق شاهد (هود: 17)
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)آیۀ 17 سورۀ هود از جمله آیاتی است که با اختلاف آرای شیعه و اهل سنت روبهرو شده است. برخی از مفسران اهل سنت ابوبکر را مصداق "شاهد" معرفی کردهاند و با استناد به قراین و دلایلی از انتساب این آیه به امیرالمؤمنین (ع) خودداری ...
-
بررسی مقالۀ «شراب» از دایرةالمعارف قرآن لیدن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)در این نوشتار، مقالۀ انگلیسی «شراب» (wine) نوشتۀ کاترین کوانی از دایرةالمعارف قرآن لیدن (Encyclopedia Of the Quran)، جلد 5، صفحات 481 - 483 ترجمه شده و سپس با استفاده از کتابهای فقهی، تفسیری و لغوی شیعه و سنی و برخی مواد ...
-
بررسی و شرح مستند قاعدۀ رجال نوادرالحکمه
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)تصحیح روایات به قرینۀ وجود آنها در یکی از جوامع اولیه و آنگاه استثنا کردن برخی از آنها، از روشهای معمول در ارزیابی روایت و شناساندن راویان نزد قدما بوده است. امروزه نیز بسیاری با پیروی از ابنولید (م 343 ه.ق) – که روایت ...
-
تبیین راههای اثبات وجود خدا از دیدگاه نهجالبلاغه و تطبیق آن با قرآن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و حائز اهمیت در قرآن کریم و بیانات ائمه (علیهمالسلام) است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ائمۀ اطهار بهویژه حضرت علی (ع)، با تعابیر مختلف به راههای خداشناسی اشاره شده است، از مهمترین ...
-
تشابهها و تفاوتهای معتزله و نومعتزله در رهیافت ادبی به قرآن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)معتزله و نومعتزله دو جریان فکری عقلگرا هستند که تفسیر ادبی قرآن را مورد عنایت ویژه قرار دادند. رویکرد ادبی معتزله در تفسیر قرآن از تفکر کلامی آنها برخاسته بود و آموزههایی همانند اعتقاد به خلق قرآن و وجود مجاز و راه داشتن ...
-
مراد از سبب، بهعنوان راز ظفرمندی ذوالقرنین
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)با عنایت به حقیقت اتصال قرآن به خزانۀ علم الهی، در این مقاله تلاش شده تا با روش بررسی آرای مفسران، حقایق مسلم دینی و تطبیق و تحلیل آنها، به رمزگشایی از اشارات رازآلود قرآن به ظفرمندی بیبدیل ذوالقرنین در طراحی و تأسیس ...
-
مفهومشناسی قرائت قرآن کریم همراه با حزن با رویکرد انتقادی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-09-23)یکی از توصیههای معصومین (ع) پیرامون قرائت قرآن، خواندن آن با حزن است. این توصیه بهطور واضح از ظاهر برخی احادیث مستفاد میشود. اما آیا وجود حزن در قرائت قرآن لازم است؟ وجود حزن در قرائت، موجب ارتباط بهتر قاری و مستمع با ...



