راهکارهای عملی جذب و نگهداشت نیروی انسانی در راستای افزایش بهرهوری سازمانی
(ندگان)پدیدآور
کامراننژاد, علیرضانظری, نعمتاللهحسینی, سیدحسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت منابع انسانی به عنوان عامل انسجام افقی سازمان از سویی به مثابة یک استراتژی مؤثر قابل پیگیری است و از سویی دیگر نیز به عنوان شرط موفقیت استراتژیهای دیگر نیز مطرح است. منابع انسانی به عنوان یک منبع و سرمایه انسانی موجود و واجد سرمایههای چهارگانه فیزیکی، فکری، اجتماعی و عاطفی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در فرایندی مدیریتشونده انباشت این سرمایهها و بهکارگیری آنها را میسر سازد. در این تحقیق، نقش و اهمیت نیروی انسانی در سازمانها، مبانی تئوریک و جنبههای معمولی و متداول نگهداری منابع انسانی، بهداشت و ایمنی، بیمه و بازنشستگی و خدمات رفاهی مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکمل سایر اقدامات و فرآیندهای نظام مدیریت منابع انسانی است لذا اثرات رضایت و عدم رضایت نیروی کار در نگهداشت نیروی انسانی بررسی و پیشنهادات کاربردی نیز در این خصوص ارائه گردید. نتایج نشان داد حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب، آموزش و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود، بدون توجه کافی به امر نگهداری، نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. لذا با رویکردی مدیریتی به مسئله جذب و نگهداشت نیروی انسانی در سطح سازمان نگریسته شده است. مباحث منابع انسانی به سبب عطف به واقعیت انسانی و همچنین روابط حیطة حضور انسانی از پیچیدگیها و ظرافتهای فوقالعادهای برخوردار است که تعدد مفاهیم مرتبط با این حوزه، خود تصدیقی بر این مدعا است. مدیریت منابع انسانی با موضوعات جذب، نگهداشت و ارتقاء با مفاهیم گستردهای همچون آموزش، فرهنگ سازمانی، انگیزش، تلقیهای کاری، اخلاق کاری، اعتماد و غیره سر و کار دارد.
کلید واژگان
جذب و نگهداشتنیروی انسانی
سازمان
مدیریت
شماره نشریه
0تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01




