مقایسهی آموزش تئوری انتخاب بهصورت کلاسیک و بر مبنای آموزههای اسلامی بر افزایش گذشت و رضایت زناشویی زنان متأهل
(ندگان)پدیدآور
علیزاده فرد, سوسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب به شیوهی کلاسیک با آموزش بر مبنای آموزههای اسلامی بر رضایت زناشویی و گذشت است.
روش: 60 نفر از زنان متأهل به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20n=) قرار داده شدند. پرسشنامههای رضایت زناشویی و گذشت بهعنوان پیشآزمون برای سه گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش اول در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب کلاسیک و افراد گروه دوم در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب اسلامی شرکت کردند. هر دو پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مجدداً برای همه اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت شده است. همچنین بین دو گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه افزایش نمرات در گروه تئوری انتخاب اسلامی بیش از گروه کلاسیک بود.
نتیجهگیری: با استفاده از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت آموزش تئوری انتخاب اسلامی بهطور مؤثری موجب افزایش رضایت زناشویی و گذشت میشود.
کلید واژگان
آموزههای اسلامیتئوری انتخاب
گذشت
رضایت زناشویی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01




