شاخصهای روانسنجی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر
(ندگان)پدیدآور
آقامیرلی, مرضیهکدیور, پروینامامی پور, سوزاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر (1983)، انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش 500 دانشآموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاسهای آن بین 87/0 تا 88/0 است. همچنین برای تعیین روایی عامل، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان ، 5 عامل (حمایت، مراقبت، کمک، اطلاعات و بازخورد) را برای پرسشنامه حمایت اجتماعی همسالان پرسیدانو و هلر تایید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش مدل را تأیید میکند. یافتههای تحلیل عاملی تقریباً مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین حمایت اجتماعی همسالان از دیدگاه دانشآموزان دبیرستانی است.
کلید واژگان
حمایت اجتماعی همسالانحمایت
مراقبت
کمک
ارتباط
بازخورد
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایراناستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز




