پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی: مدل صفات هگزاکو
(ندگان)پدیدآور
رافضی, زهرهیگانه, پوریانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ویژگیهای شخصیتی همواره یکی از مهمترین پیش بینیکنندههای رفتار مصرف کننده، به ویژه رفتارهای مرتبط با خرید به شمار میآمده است. با توجه به اهمیت ویژگیهای شخصیت در پیشبینی رفتار خرید، مطالعه حاضر با هدف پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی افراد انجام شده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری کلیه افراد 18 ساله شهر کرج بودکه از میان آنها (50 زن – 50 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به آزمونهای خرید اینترنتی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی هگزاکو پاسخ دادند. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برونگرایی و گشودگیبه تجربه با تمایل به خرید اینترنتی رابطه مثبت معناداری دارد و سایر ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی رابطه معناداری ندارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که برونگرایی و گشودگی به تجربه، توانستند در مجموع 27 درصد از واریانسهای تمایل به خرید اینترنتی را پیشبینی کنند (01/0≥P). نتیجهگیری: با توجه به رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به خرید اینترنتی افراد پیشنهاد میشود که برای جذب مشتریان اینترنتی و افزایش تمایل به خرید اینترنتی افراد، از راهکارهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی استفاده شود. کلمات کلیدی: تمایل به خرید اینترنتی، ویژگیهای شخصیتی، مدل صفات هگزاکو
کلید واژگان
خرید اینترنتیویژگی های شخصیتی
مدل صفات هگزاکو
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائیکارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.




