• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های روانشناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های روانشناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر همرنگیِ‌اجتماعی بر تصمیم‌گیری در موقعیت ریسک و عدم‌قطعیت دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    چمنی, رضاباقریان, فاطمهشکری, امید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مطالعات در راستای اثرگذاری اجتماعی بر تصمیم‌گیری وخطاها و سوگیری‌های‌شناختیِ درگیر در آن بسیار ناچیز است. نقش اجتماع، گروه همسالان، و آگاهی از انتخاب‌اکثریت در اینترنت، به‌ندرت مورد‌بررسی قرار گرفته است. هدف: آیا آگاهی از کم‌و‌کیف تصمیم‌گیریِ اکثریت افراد باعث تغییر پاسخ شرکت‌کننده‌ها می‌شود؟ چنین تغییری همراستا با پاسخ جمع است یاعکس آن است؟ روش: جامعه دانشجویان دانشگاه‌، نمونه‌‌180دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شد. اثرِگروه از مقایسه‌ی تغییرِ انتخابِ شرکت‌کننده‌ها در اجرای مجدد تکلیفِ تصمیم‌گیریِ اقتصادی بعد از آگاهی از انتخاب اکثریت پیشین بدست آمد. گرچه فرد مختار بود که پاسخش را تغییر ندهد. عدم‌برقراری شرط توضیع نرمال تحلیل‌داده‌ها به روش‌های ناپارامتریک را پیش روی گذاشت واز آزمون‌های خی‌دو، ویلکاکسون، Uمن‌ویتنی و غیره استفاده شد. یافته‌ها: اثرگروه تصمیم‌گیری را به‌شکل معنادار تغییر داد (بیشتر درجهتِ تصمیم‌گیری غیرعُقلایی اقتصادی). به‌طور متوسط افراد در بخش همرنگی‌اجتماعی افزایشی پاسخ‌های4 مساله و برای همرنگی‌اجتماعب کاهشی 3مساله را تغییر دادند (تغییر معنادار 7مساله از 31 مساله). شرکت‌کنند‌ها درکل 23درصد از سوالات را به‌صِرف مشاهده‌‎ی یک علامت (در رایانه، بدون مشاهده یا حضور حتی‌یک نفراز جمعیتِ اثرگذار) درجهت همرنگی آنها را تغییر دادند (p
    کلید واژگان
    همرنگی اجتماعی
    تصمیم‌گیری اقتصادی
    نظریه‌ی چشم‌انداز
    سوگیری‌ها و خطاهای شناختی
    عقلانیت محدود شده

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
    دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
    Department of Educational Sciences and Psychology of Shahid Beheshti University Tehran Iran

    URI
    http://www.socialpsychology.ir/article_89698.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/54335

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب