مدلی نوین درباره نقش سرمایهگذاری نرم اجتماعی بر عملکرد معلمان: مطالعه موردی رابطه سرمایه-گذاری جمعی اجتماعی با سرمایهگذاری جمعی عاطفی و عملکرد
(ندگان)پدیدآور
گل پرور, محسنباقری, ناهیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نگاه سرمایهای به ظرفیتهای انسان، طی سالهای اخیر همسو با گسترش رویکرد مثبتنگر در روانشناسی گسترش چشمگیری پیدا کرده است. این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایه گذاری جمعی عاطفی و عملکرد شغلی اجرا شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی منطقه برخوار در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آنها دویست و نود نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه گذاری جمعی اجتماعی (گلپرور، 1396)، پرسشنامه سرمایهگذاری جمعی عاطفی (گلپرور، 1397) و پرسشنامه عملکرد شغلی (ویگوداگادت و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگو-سازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سرمایهگذاری جمعی اجتماعی با سرمایه جمعی عاطفی و عملکرد شغلی و بین سرمایهگذاری جمعی عاطفی با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار (01/0p نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع نشان میدهد که از طریق سرمایهگذاری جمعی اجتماعی و سرمایه-گذاری جمعی عاطفی میتوان عملکرد شغلی معلمان را ارتقاء بخشید.
کلید واژگان
سرمایهگذاری جمعی اجتماعیسرمایهگذاری جمعی عاطفی
عملکرد شغلی
معلمان
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)کارشناسی ارشد/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)




