ارائۀ مدلی از تأثیر تبلیغات بر توسعۀ برند باشگاه پرسپولیس با تأکید بر نقش واسط شخصیت برند
(ندگان)پدیدآور
فریدونی, مسعودکلاته سیفری, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش ارائۀ مدلی از تأثیر تبلیغات بر توسعۀ برند باشگاه پرسپولیس با تأکید بر نقش واسط شخصیت برند بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی، از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری عبارت بود از کلیۀ تماشاچیان یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس، که بلیت تهیه کرده و به ورزشگاه رفته بودند که تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتههای مورد نیاز از طریق بهرهگیری از پرسشنامه بهدست آمده است. برای تنظیم سؤالات پژوهش، مطالعات موجود در زمینۀ تبلیغات، شخصیت برند و توسعۀ برند بررسی و پس از چندین جلسه مشاوره و بررسی سؤالات توسط گروه پژوهش و اخذ نظر خبرگان، پرسشنامه طراحی شد. برای سنجش روایی سؤالات، روایی محتوا و روایی سازه مدنظر قرار گرفت که روایی محتوا برای پرسشنامهها توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی تعیین و تأیید شد و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت، بهطوریکه KMO از 80/0 بیشتر بود. همچنین پایایی سؤالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات دارای ضریب اثر 51/0 بر توسعۀ برند و ضریب اثر 55/0 بر شخصیت برند است. همچنین ضریب اثر شخصیت برند بر توسعۀ برند 59/0 بهدست آمد. در نهایت با توجه به یافتههای حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان باشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود عواملمؤثر برشخصیتبرندرا کشف کنند وشیوههایتبلیغاتیبرای توسعۀ برند را مدنظر قرار دهند.
کلید واژگان
باشگاه پرسپولیسبازاریابی ورزشی
تبلیغات
توسعۀ برند
شخصیت برند
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران




