شناسایی مهمترین عوامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال (با رویکرد بازاریابی)
(ندگان)پدیدآور
خطیبی, امینخبیری, محمدجلالی فراهانی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جو جذاب از مهمترین انگیزههای تماشاگران برای حضور در یک رویداد ورزشی است. هدف این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال با رویکرد بازاریابی بود که به روش کیفی انجام گرفت. بدینمنظور پس از مطالعۀ پیشینه، مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با نخبگان انجام گرفت. مصاحبهها تا رسیدن به مرحلۀ اشباع نظری و شناسایی همۀ عوامل ادامه یافت (15= N). در مجموع 194 عامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال شناسایی شد که در قالب شش عامل اصلی زیر دستهبندی شدند: عوامل مربوط به فعالیتهای تبلیغاتی (با دو آیتم رسانهها و بیانیهها و مراسم)، عوامل مربوط به ورزشگاه (با دو آیتم امکانات فیزیکی ورزشگاه،معماری ورزشگاه)، عوامل مربوط به رویداد (با دو آیتم ویژگیهای رویداد، بازیکنان و مربیان)، عوامل مربوط به برگزارکنندۀ رویداد (با دو آیتم برنامههای تفریحی ورزشگاه و مدیریت اجرای رویداد)، عوامل مربوط به جامعه (با دو آیتم جایگاه باشگاه در جامعه و جایگاه فوتبال در جامعه) و عوامل مربوط به تماشاگران. چارچوب مفهومی ارائهشده در این پژوهش میتواند بهعنوان راهنمایی برای فعالیتهای بازاریابان و مدیران برگزاری رویدادهای ورزشی و پژوهشهای بعدی استفاده شود.
کلید واژگان
پژوهش کیفیتماشاگران
جو ورزشگاه
جوسازی
فوتبال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
دانشآموختۀ دکتری دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران




