یادگیری در فضای سایبری: تحلیل محتوای موضوعی در نظام آموزش عالی سلامت
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, شهرامخوش گفتار, زهرهاحمدی, سلیمانفروتن, سید عباسنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با گسترش تکنولوژی دیجیتال و مدلهای یادگیری مانند Massive open online course (MOOCS) و Offline programming (OLP)، نظامهای آموزش عالی سلامت متحول شدهاند. با توجه به منحصر به فرد بودن ویژگیهای فضای سایبری، به کارگیری بهینه آن نه تنها در سطوح عملکردی، بلکه در سطوح بالاتر مانند سیاستگذاری و مدیریت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر هدایت و مدیریت آموزش عالی سلامت در فضای سایبری از دیدگاه خبرگان کشور ایران بود.
روش: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای موضوعی بود. برای تولید دادهها، از نمونهگیری هدفمند با حداکثر تنوع و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان کشور استفاده گردید. دادهها بر اساس روش Braun و Clark مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: «جایگزینی تولیت هوشمند» به عنوان درونمایه اصلی و «تغییر در زیرساخت فنآوری، تغییر در مدیریت دانش و همگرایی و همکاری شبکهای» از تحلیل دادهها به عنوان درونمایههای فرعی استخراج شد. بر اساس یافتههای به دست آمده، نظام آموزش عالی سلامت ایران باید راهکارهای نوینی را در به کارگیری فنآوری هوشمند و برنامهریزی استراتژیک مد نظر قرار دهد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل شده میتواند به سیاستگذاران و مدیران آموزشی در برنامهریزی استراتژیک آموزش پزشکی در فضای سایبری کمک کند و منجر به ایجاد ارزش افزوده در نظام سلامت گردد.
کلید واژگان
برنامهریزی استراتژیکآموزش پزشکی
تکنولوژی آموزشی
اینترنت
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-011396-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کرمانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیا
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی