تأثیر 8 هفته برنامه ی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHA)
(ندگان)پدیدآور
جلالی, نرگسصاحب الزمانی, منصوراسلامی شهر بابکی, مهیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته برنامهی ورزش درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD) بود. 30 نفر از کودکان بیش فعال با (میانگین سن 1/1 ±07/8)، (میانگین وزن5/7 ±6/25) و (میانگین قد 1/11 ±126) به صورت داوطلبانه و با کسب اجازه از والدین در این پژوهش شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینات تعادل ایستا و پویا با استفاده از دستگاه تعادل سنج بایودکس اندازه گیری شد. گروه تجربی به انجام یک دوره هشت هفته ای (سه جلسه در هفته) ورزش و تمرینات تعادلی پرداختند. در این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین تعادلی را تجربه نکردند. پس از پایان تمرینات، تعادل ایستا و پویا مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون tمستقل و زوجی صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی در هر سه شاخص کلی، قدامی- خلفی و داخلی-خارجی قبل و بعد از تمرینات در گروه تجربی و نیز در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشتند (05/0p).نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات تعادلی و ورزش میتواند در بهبود تعادل ایستا و پویا کودکان بیش فعال نقش بسزایی داشته باشد.
کلید واژگان
کودکان بیش فعالتعادل ایستا
تعادل پویا
ورزش درمانی
اختلال نقص توجه/بیش فعالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دنشگاه شهید باهنر کرماندکتری ورزش درمانی و توانبخشی ورزشی، دانشیار گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان،
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار روانپزشکی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بالینی، گروه روانپزشکی، بیمارستان شهید بهشتی، دانشکده پزشکی مهندس افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان




