نقش رسانههای جمعی در توسعۀ گردشگری ورزشی
(ندگان)پدیدآور
جاوید, مجیداسدی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در روند پرشتاب جهانی، رسانهها و فناوریهای ارتباطی با سرعتی تصورناپذیر پیشرفت کرده و تمام سطوح فعالیتهای انسانی را تحت سیطرۀ خود قرار دادهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی دربارۀ نقش رسانههای جمعی در توسعۀ گردشگری ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تهران بود که با در نظر گرفتن 500 مدیر و متخصص در هر حوزه با استفاده از فرمول کوکران و با 05/0 ضریب خطا 306 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند که شامل 102 متخصص در هر زمینه بود. ابزار پژوهش، بهسبب دسترسی نداشتن به پرسشنامۀ استاندارد که با اهداف پژوهش سازگار و منطبق باشد، پرسشنامهای محققساخته بود که پس از تأیید روایی توسط استادان مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعۀ مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن 89/0:α گزارش شد. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، دادههای 267 پرسشنامۀ برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS V.21 با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و فریدمن تجزیهوتحلیل شد. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان داد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که رسانههای جمعی بیشترین نقش را بهترتیب در «آموزش نیروی انسانی در گردشگری» با میانگین رتبهای 79/5 و «بازاریابی گردشگری» با میانگین رتبهای 63/5 دارند.
در روند پرشتاب جهانی، رسانهها و فناوریهای ارتباطی با سرعتی تصورناپذیر پیشرفت کرده و تمام سطوح فعالیتهای انسانی را تحت سیطرۀ خود قرار دادهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی دربارۀ نقش رسانههای جمعی در توسعۀ گردشگری ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تهران بود که با در نظر گرفتن 500 مدیر و متخصص در هر حوزه با استفاده از فرمول کوکران و با 05/0 ضریب خطا 306 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند که شامل 102 متخصص در هر زمینه بود. ابزار پژوهش، بهسبب دسترسی نداشتن به پرسشنامۀ استاندارد که با اهداف پژوهش سازگار و منطبق باشد، پرسشنامهای محققساخته بود که پس از تأیید روایی توسط استادان مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعۀ مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن 89/0:α گزارش شد. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، دادههای 267 پرسشنامۀ برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS V.21 با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و فریدمن تجزیهوتحلیل شد. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان داد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که رسانههای جمعی بیشترین نقش را بهترتیب در «آموزش نیروی انسانی در گردشگری» با میانگین رتبهای 79/5 و «بازاریابی گردشگری» با میانگین رتبهای 63/5 دارند.
کلید واژگان
اینترنتتلویزیون
رسانههای جمعی
رسانههای نوین
گردشگری ورزشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایراناستاد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران




