• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یک تحلیل کمی از تأثیر جنسیت بر میزان تمایل برای سفر با دوچرخه

    (ندگان)پدیدآور
    امینی, وجیهه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه، افزایش بی‌رویه خودروهای سواری در سطح شهرها و رشد روزافزون سفرهای درونشهری، مشکلاتی از جمله تراکم و آلودگی هوا بوجود آورده و منجر به تنزل کیفیت زندگی در کلان‌شهرها شده است. در چنین شرایطی معمولاً بکارگیری سیستم‌های مدرن و روش‌های جدید حمل‌و‌نقلی مطرح می‌شوند در صورتی که روش‌های سنتی نیز می‌توانند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار ‌باشند، که استفاده از سیستم دوچرخه‌سواری با توجه به فوایدی چون: کاهش تراکم و آلودگی هوا و افزایش سطح فعالیت فیزیکی مردم به عنوان یک گزینه منحصر به فرد مطرح می‌باشد. این مقاله به تحلیل کمی تأثیر جنسیت بر میزان تمایل به استفاده از این وسیله ساده، ارزان و فاقد آلاینده می‌پردازد. در این مطالعه با استفاده از نتایج پرسشگری از 1096 شهروند تهرانی در منطقه 8 و 1384 نفر- ‌سفر، مدل‌‌ لوجیت دوگانه، به طور مجزا برای زنان و مردان جهت تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل آنها برای سفر با دوچرخه ساخته شده است و برای اولین بار اثر متغیرهای مستقل از جمله نوع وسیله نقلیه و هدف سفر مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد، زنانی که از وسیله نقلیه شخصی و مردانی که از اتوبوس و مترو برای سفر استفاده می‌نمایند، تمایل کمتری به تغییر شیوه‌ی سفر با دوچرخه دارند. از طرفی زنان در سفرهای با هدف خرید تمایل بیشتر و در سفر با هدف آموزشی تمایل کمتر برای دوچرخه‌سواری دارند، این در حالی است که مردان در سفرهای با هدف آموزشی تمایل بیشتری برای دوچرخه‌سواری دارند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش سن به علت کاهش توانایی جسمی و فیزیکی بدن و افزایش آسیب‌پذیری بدن، تقاضای سفر با دوچرخه برای هر دو گروه زن و مرد کاهش می‌یابد. افزایش زمان سفر مورد انتظار برای دوچرخه‌سواری نیز باعث کاهش تمایل سفر با دوچرخه برای زنان و مردان می‌شود. نتایج همچنین نشان می‌دهد عوامل افزایش‌دهنده احتمال سفر با دوچرخه برای مردان عبارتند از: سفر در ساعت اوج ترافیک و مردان با تعداد سفر بیشتر.
    کلید واژگان
    سفر با دوچرخه
    حمل‌و‌نقل غیر موتوری
    اثر جنسیت
    لوجیت

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-01-21
    1392-11-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    تربیت مدرس، مهندسی عمران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_11507.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52430

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب