• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل موثر بر زمان توقف اتوبوسها در ایستگاه‌ها و پیش‌بینی آن در سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    امین‌ناصری, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    513.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سیستم اتوبوسرانی یکی از مهمترین سیستم‌های حمل و نقل درون شهری است. استفاده بهینه از امکانات موجود این سیستم و افزایش رضایت استفاده‌کنندگان آن بدون برنامه‌ریزی امکان پذیر نمی‌باشد. زمان توقف اتوبوسها در ایستگاه‌های مسیر، یکی از پارمترهای تاثیرگذار بر کیفیت برنامه‌ریزی حمل و نقل در این سیستم‌ها محسوب می‌شود. شناسایی عوامل موثر بر زمان توقف اتوبوسها در ایستگاه‌ها و پیش‌بینی دقیق آن علاوه بر ارائه برنامه‌های دقیقتر، منجر به ارائه سیاستهای مناسبی جهت کاهش زمان توقف و افزایش رضایت مسافران سوار بر وسیله نقلیه و منتظر در ایستگاه‌ها می‌شود. در این مقاله، با مطالعه سیستم اتوبوسرانی شهر تهران، عوامل بالقوه موثر بر زمان توقف اتوبوسها در ایستگاه‌ها شناسایی شده و با استفاده از تحلیل رگرسیونی تاثیر بخشی از عوامل شناسایی شده مانند تعداد مسافران سوار و پیاده شده بر زمان توقف اندازه‌گیری شده است. برازش توابع مختلف بر داده‌های جمع‌آوری شده از سیستم اتوبوسرانی شهر تهران، مناسبترین تابع جهت پیش‌بینی زمان توقف را نتیجه داده است. همچنین بررسی میکروسکوپی فرایند توقف و تحلیل آماری پارامترهای موثر بر آن مانند زمان و تعداد مسافران سوار و پیاده شده منجر به توسعه مدل شبیه‌سازی گسسته پیشامدی از فرایند توقف اتوبوسها در ایستگاهها شده است. از مدل شبیه‌سازی طراحی شده جهت بررسی تاثیر سیاستها و عوامل دیگری که امکان مطالعه آنها بر اساس داده‌های جمع‌اوری شده نمی‌باشد، از قبیل نحوه پرداخت کرایه و .. بر زمان توقف استفاده شده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد تغییر در نحوه پرداخت کرایه از سیستم بلیط کاغذی به پرداخت الکترونیکی حدود 23 درصد زمان توقف اتوبوسها را در ایستگاه‌ها کاهش می‌دهد.
    کلید واژگان
    زمان توقف
    زمان توقف- ایستگاه‌های توقف- شبیه‌سازی گسسته پیشامد- مسافران سوار و منتظر
    ایستگاه‌های توقف
    شبیه‌سازی گسسته پیشامد
    مسافران سوار و منتظر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-04-21
    1389-02-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_11464.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52387

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب