محاسبه خسارت محورهای فوقسنگین در راهها بر اساس عملکرد عمر روسازی های انعطافپذیر
(ندگان)پدیدآور
زیاری, حسنزیاری, حسنبمانا, کیواننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هر ساله بودجه قابل توجهی صرف ساخت و نگهداری شبکه راهها میشود و بنابراین لازم است که در استفاده و حفاظت از لایههای گرانقیمت آسفالت دقت کافی مبذول شود. یکی از عوامل خرابی روسازی، عبور بارهای سنگین است که کنترلهای لازم در این مورد باید صورت پذیرد. با عبور این بارها از راهها عمر روسازی کاهش یافته و راهها قبل از پایان عمر بهرهبرداری پیشبینیشده خود خراب میشوند. خرابیهای زودرس باعث اعمال هزینههای اضافی و پیشبینینشده و عدم هماهنگی با برنامه پیشبینیشده بودجهای برای نگهداری میشوند. بنابراین خسارت ناشی از عبور این بارها باید محاسبه شده تا متولیان راه بتوانند این هزینههای تحمیلی را از محورهای فوقسنگین دریافت کنند. در این تحقیق به منظور تحلیل عملکرد روسازی در مقابل بارهای سنگین از نرم افزار تحلیلی kenlayer استفاده شده است و کاهش عمر روسازی بر حسب تعداد عبور مجاز و با توجه به کرنشهای ناشی از عبور بارهای سنگین و بر اساس روابط انستیتوآسفالت برای خستگی و تغییر شکل دائم محاسبه شده و هزینه معادل این کاهش عمر به عنوان خسارت برای محورهای فوق سنگین عبوری در نظر گرفته شده است.
کلید واژگان
روسازی انعطافپذیرکرنش کششی و فشاری
خستگی
شیار شدگی
بار محوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2007-04-211386-02-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکدة عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراناستادیار، دانشکدة عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
وزارت راه و ترابری، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




