نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقارونی نیک, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorبری دیزجی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorکتیبه, همایونfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:47:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:47:52Z
dc.date.available1399-07-08T18:47:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:47:52Z
dc.date.issued2006-07-23en_US
dc.date.issued1385-05-01fa_IR
dc.date.submitted2006-07-23en_US
dc.date.submitted1385-05-01fa_IR
dc.identifier.citationقارونی نیک, مرتضی, بری دیزجی, رضا, کتیبه, همایون. (1385). مبانی طراحی تهویه تونلهای راه آهن مطالعه موردی: تونل 102 راه آهن لرستان. پژوهشنامه حمل و نقل, 3(2)fa_IR
dc.identifier.issn1735-3459
dc.identifier.issn2008-3351
dc.identifier.urihttp://www.trijournal.ir/article_11348.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52283
dc.description.abstractامروزه تهویه تونل های راه آهن در کشور ایران با توجه به قدمت آنها و نیز نیاز به افزایش ترافیک عبوری، بخصوص در نواحی غربی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مهم ترین عوامل موثر در طراحی تهویه این تونل ها، گرما و گازهای حاصل از سوخت در موتورهای دیزل است. گرمای حاصل از احتراق موتور، ممکن است دمای هوای تونل را تا آن حد افزایش دهد که موتور لوکوموتیو نتواند با راندمان قابل قبولی کارکند. محصولات ناشی از احتراق سوخت نیز موجب آسیب افرادی خواهد شد که از تونل می گذرند. به این ترتیب سیستم تهویه این تونل ها را باید با توجه به این دوجنبه طراحی کرد. روش ارائه شده در این مقاله که اولین گام علمی و عملی در زمینه تهویه تونل های راه آهن موجود کشور است، بر مبنای استفاده از امکانات حمل و نقل ریلی فعلی و دستیابی به استانداردسازی هوای مورد نیاز داخل تونل در حد مطلوب استوار است. بررسی روش های مختلف تهویه در این مقاله نشان می دهد که حفر دستکها یا چاههای متصل به تونل و انتقال هوا از طریق آنها و نیز نصب تجهیزات در داخل تونل، به علت عدم انجام مطالعات ژئوتکنیکی و در نتیجه عدم شناخت صحیح مصالح اطراف تونل، طولانی بودن مسیر حفاری دستکها و عدم وجود فضای کافی در داخل تونل از نظر فنی و اقتصادی مطلوب نیست و در نهایت روش نصب بادزن قوی در خارج تونل اصلی و نصب دروازه هوابند در داخل آن انتخاب شد. از مزایای این روش می توان به عدم تداخل کار در تعمیر و نگهداری بادزن ها با حرکت قطارها اشاره کرد.fa_IR
dc.format.extent1844
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Researchen_US
dc.subjectتونلهای راه آهنfa_IR
dc.subjectسیستم های تهویهfa_IR
dc.subjectبادزن تهویهfa_IR
dc.subjectدروازه هوابندfa_IR
dc.titleمبانی طراحی تهویه تونلهای راه آهن مطالعه موردی: تونل 102 راه آهن لرستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentشرکت خدمات مهندسی مشانیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی، دانشکده معدن، متالوژی و نفت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد