| dc.contributor.author | بتشکن, محمدهاشم | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیمی الماسی, فرشته | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:43Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-10-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-07-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بتشکن, محمدهاشم, رحیمی الماسی, فرشته. (1396). الگویی برای تأمین مالی طرحهای زیرساختی حملونقل جادهای در ایران با تمرکز بر ظرفیتهای بازار سرمایه. پژوهشنامه حمل و نقل, 14(2), 239-262. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3459 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3351 | |
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_50994.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52233 | |
| dc.description.abstract | <em>هدف تحقیق حاضر </em><em>طراحی </em><em>الگویی برای</em><em>تأمین مالی طرح</em><em></em><em>های زیرساختی</em><em>حملونقل جادهای</em><em>در ایران با تمرکز بر ظرفیت</em><em></em><em>های بازار سرمایه میباشد. کسری منابع دولتی و مشکلات سیستم بانکی در ایران، توجهها را به بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژههای زیرساختی معطوف نموده است. لیکن بهرهمندی از ظرفیتهای بازار سرمایه محقق نخواهد شد، مگر بهواسطۀ ابزارها و نهادهای مالی مناسب که در بستری از قوانین و مقررات دقیق و شفاف ارائه شده باشند. در این پژوهش</em><em>، برمبنای </em><em>روش تحقیق آمیخته</em><em>، درابتدا مستندات، بهشکل نظاممند بررسی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان انجام شد تا بر مبنای </em><em>استراتژی</em><em> مهندسی مالی اسلامی مبتنیبر پاسخ به نیاز، الگوی اولیه طراحی شود. حصول اطمینان از تناسب الگوی اولیه با روش دلفی و بااستفاده از پرسشنامه و مصاحبه در دو بخش </em><em>انجام</em><em> شد. در بخش اول یا بررسیهای فقهی، علاوهبر تکمیل پرسشنامه (8عدد) و انجام مصاحبه (4بار)، موضوع از طریق استفتا از مراجع تقلید عظام (</em><em>8</em><em>فتوا) و درنهایت بررسی در کمیتۀ تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار (4جلسه) </em><em>بررسی</em><em>شد. </em><em>در بخش دوم در حوزههای راه، بازار سرمایه و دانشگاه 41پرسشنامه تکمیلشد و 28جلسۀ مصاحبه و 9جلسه گروهی برگزار گردید. در انتها بااستفاده از طرح مثلثسازی، نتایج کیفی و کمّی مقایسه و جمعبندی گردید. الگوی پیشنهادی با اکثریت آرای اعضای گروه دلفی مورد تأیید قرار گرفت که در سه حوزۀ ابزار مالی، نهاد مالی و قوانین و مقررات ارائه شده است. در حوزۀ ابزار مالی اوراق جعاله، منفعت و خریددین برای حالتهای مختلف پروژه پیشنهادشد و مدل عملیاتی اوراق جعاله پروژه بهعنوان ابزار مالی جدید به تأیید خبرگان رسید. در حوزۀ نهاد مالی پیشنهاد ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت، نهاد یا نهادهای متولی، مؤسسات رتبهبندی و انجام برخی امور توسط صندوق توسعۀ حمل و نقل ارائه شد. در حوزۀ قوانین و مقررات برخی تغییرات جهت تسهیل تأمین مالی پروژههای راه از طریق بازار سرمایه پیشنهاد گردید.</em><br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 1167 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US |
| dc.subject | تأمین مالی | fa_IR |
| dc.subject | طرح زیرساخت | fa_IR |
| dc.subject | حملونقل جادهای | fa_IR |
| dc.subject | بازار سرمایه | fa_IR |
| dc.title | الگویی برای تأمین مالی طرحهای زیرساختی حملونقل جادهای در ایران با تمرکز بر ظرفیتهای بازار سرمایه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 239 | |
| dc.citation.epage | 262 | |