ارزیابی عملکرد ایمنی راه در ایران و کشورهای در حال توسعه با استفاده از روشهای فرارتبهای
(ندگان)پدیدآور
ساریخانی, شادیبهنود, حمیدرضارصافی, امیرعباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقایسه و ارزیابی عملکرد ایمنی راه در سطح فراملی عملی شایسته است، چرا که با این مقایسه هر کشوری میتواند به درک بهتر و عمیقتری از وضعیت ایمنی راههای خود دست یابد. در این مطالعه، زیرمجموعهای از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره با عنوان روشهای فرارتبهای شامل دو روش پرومته و الکتره به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی راه به کار گرفته شده است.در این روشها، روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن شاخصها به کار گرفته میشود، که این اوزان به دست آمده به عنوان وزن ورودی در مدل پرومته و الکتره استفاده میشود. روشهای مورد استفاده برای ایران و مجموعهای از کشورهای در حال توسعه با هدف بررسی وضعیت ایران نسبت به سایرین به کار گرفته شده است. سپس نتایج به دست آمده با شاخص تعداد تلفات جادهای در هر یکصد هزار نفر برای این کشورها به عنوان نقطه مرجع مربوطه، مقایسه میشود. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که در بین پنج رکن ایمنی راه،رکن مدیریت ایمنی راه دارای بیشترین اهمیت و رکن مراقبت بعد از سانحه دارای کمترین اهمیت است. همچنین، زیرمعیار نهاد راهبر در رکن مدیریت ایمنی راه بیشترین اهمیت و زیرمعیار صندلی کودک از رکن کاربران ایمن راه کمترین اهمیت را از دید کارشناسان دارد. در بین 15 کشور مورد بررسی، کشور لهستان رتبه اول را کسب کردهو بهترین عملکرد را دارد. در این بین، کشور ایران رتبه 13 را به خود اختصاص داد که بیانگر عملکرد نسبتاً بد کشور ایران نسبت به سایر کشورها است.
کلید واژگان
ارکان ایمنی راهروشهای فرارتبهای
سیستم مدیریت ایمنی راه
شاخصهای عملکرد ایمنی راه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایراناستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




