ارزیابی و مقایسه فنی تأثیر طرح زوج یا فرد با سیاست نرخگذاری محدوده، در میزان کاهش آلایندههای تولید شده از تردد وسایل نقلیه (مطالعه موردی: محدوده منتخب در شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
طیرانی یوسفآبادی, امیرماهپور, علیرضاجوانشیر, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر، طرحهای ترافیکی متفاوتی از جمله اجرای طرح زوج یا فرد از درب منازل و یا گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد، همزمان با به حداکثر رسیدن میزان انتشار آلایندهها در شهر تهران، به مرحله اجرا درآمدهاست. در این پژوهش، با توجه به مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران به منظور گسترش طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد در هفته پایانی آبان ماه 1395 و هم چنین هفته ابتدایی آذر ماه سال مذکور و با بهرهگیری از اطلاعات به دست آمده از میزان تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده منتخب از شهر تهران ، که در برگیرنده 15 تقاطع و آمار برداشت شده توسط سیستم Scats میباشد، میزان حجم عبوری در این محدوده را به وسیله نرم افزار Aimsun، در 2 هفته فوق الذکر و هم چنین هفته سوم آبان و آذر ماه 1395 که در آنها طرح زوج یا فرد در محدود خود اجرا شدهاند بررسی و میزان آلاینده تولید شده در این محدوده مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهد که در طول مدت زمان اجرای طرح ترافیک در محدوده طرح زوج یا فرد و به طور مشخص با مقایسه اولین روز اجرای طرح ترافیک در محدوده مذکور با مدت زمان مشابه در هفته ماقبل از آن (طرح زوج یا فرد)، میزان آلاینده تولید شده ناشی از تردد وسایل نقلیه و برای آلایندههای HC,CO و NOX به ترتیب 20 ، 18 و 14 درصد کاهش یافتهاند.
کلید واژگان
ارزیابی فنیطرح زوج یا فرد
طرح ترافیک
آلاینده
تهران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناستادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، گروه صنایع، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




