ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل مترو با استفاده از تکنیکهای اقتصاد مهندسی و تحلیل پوششی داده با رویکرد توسعه حمل و نقل پایدار (مطالعه موردی: کلان شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
پایدار, علیعاملی, علیرضاطهرانی, هیرادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حملونقلپایداربهعنوانیکیازعواملاصلیوتاثیرگذاربرشرایطوویژگیهایاقتصادی،اجتماعیوزیست محیطیجامعه،میتوانددرجریانتغییر،تحولوتکاملهرجامعهایمورداستفادهقرارگیرد.مترو (قطار شهری) در شبکه حمل و نقل شهری به صورت پاک، سالم ، سریع و ایمن نقش انکار ناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد. دراینپژوهشخطوط متروی کلانشهرتهرانبا رویکرد پایداریحملونقل توسط 8 شاخص هزینه و 6 شاخص منفعت و در مجموع 14 شاخصمورد بررسی قرارگرفت. به منظور تحلیل دادهها و ارزیابی عملکرد خطوط مترو در ابتدا از روشهای اقتصاد مهندسی؛ نسبت منفعت به هزینه BCR، ارزش هم ارز یکنواخت سالانه EUAW و ارزش فعلی خالص NPW، خطوط 1 تا 5 مترو کلانشهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) که میزان کارایی واحد های کارا (خطوط مترو) را نشان میدهد، به عنوان روشی مکمل و جهت قابلیت اطمینان بیشتر به جهت تحلیل نتایج خطوط مترو استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان دادکهخط 2 متروی تهرانبه عنوانپایدارترینخطازنظرمجموعشاخصهایاقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرارگرفتهوخط 3 کمترینمیزانپایداریرادارامیباشد.همچنین توسط تحلیل پوششی دادهها (DEA) مشخص گردید خطوط 1،2،4،5 از لحاظ ارزیابی عملکرد مورد قبول و خط 3 قابل قبول نمیباشد، خط 3 در ارزیابی به هر دو روش دارای غیر قابل قبول ترین خط از منظر پایداری عملکرد در حمل و نقل می باشد.
کلید واژگان
حمل و نقل پایدارمترو
شاخصهای اقتصادی اجتماعی زیست محیطی
BCR
DEA
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانمربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
دانشآموخته کارشناسیارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




