ارایه یک مدل انتخاب وسیله برای دانشآموزان در شهرهای میانی بزرگ (مطالعه موردی: شهر اردبیل)
(ندگان)پدیدآور
ماهپور, علیرضاشاه ابراهیمی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی عوامل موثر در انتخابهای سفرهای درونشهری از موضوعات مهم در برنامهریزی شهری است. تا کنون رفتار سفر بزرگسالان با اهداف مختلف، به طور گسترده توسط برنامه ریزان حمل و نقل و پژوهشگران شهری بررسی شده و مدلهای مفهومی زیادی به این دلیل توسعه یافته است اما به سفرهای تحصیلی دانش آموزان توجه کمتری شده است. از طرفی، اخیرًا مطالعاتی در انتخاب وسیله سفر برای دانشآموزان در کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد صورت پذیرفته است ولی برای شهرهای میانی که جمعیت کمتر و بافت سنتیتری دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به بررسی عوامل موثر در انتخاب وسیله برای سفرهای تحصیلی دانشآموزان برای شهر میانی بزرگ (اردبیل) پرداخته شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر اردبیل ۵۲۹۳۷۴ نفر در قالب ۱۵۸۶۲۷ خانوار بوده است که 8/14 این جمعیت بین 7 الی 13 سال (کلاس اول تا ششم) هستند بهطوریکه 64/7 درصد پسران و 17/7 درصد دختران هستند. در این راستا دادههای سفر دانشآموزان با پرسشگری گردآوری شد. در این پرسشگری 600 پرسشنامه توزیعشده تعداد 496 پرسشنامه بازگشت از بین آنها 411 پرسشنامه قابل استفاده بودند. پس از تحلیل اولیه داده، با بهکارگیری مدل لوجیت چندگانه با تجزیه ضریب تصادفی به مدلسازی انتخاب شیوهی سفرهای تحصیلی دانشآموزان شهر اردبیل پرداخته شد. نتایج مطالعات نشان میدهد که، ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی خانوار والدین تاثیر قابل توجهی در شیوه انتخاب وسیله سفر دانشآموزان دارد.
کلید واژگان
مدل رفتاریدانشآموزان
پیادهروی
شهرهای میانی
اردبیل
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشآموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




