تجزیه و تحلیل رفتار سیستم ناوگان حملونقل معادن روباز با دادههای دارای عدم قطعیت
(ندگان)پدیدآور
بصیری, محمد حسینشریقی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای رقابتی امروز و تلاش برای تولید بیشتر و کسب حداکثر سود در صنعت معدنکاری، تجزیهوتحلیل رفتار سیستم ناوگان حملونقل اهمیت بسزایی دارد. اطلاعات موجود از نرخ خرابی و زمان تعمیر قطعات یک سیستم اغلب نادقیق و دارای عدم قطعیت هستند، بنابراین تجزیهوتحلیل قابلیت اطمینان و پیشبینی الگوی رفتار سیستم بر اساس آنها بسیار دشوار است. در تحقیق حاضر، آنالیز رفتار و تحلیل قابلیت اطمینان سیستم شاول بهعنوان یکی از مهمترین ماشینآلات ناوگان حملونقل معدن روباز تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از اعداد فازی مثلثی و روش لامبدا-تاو انجام شد. این دستگاه از هفت زیرسیستم سری (کابل، باکت، بازو، چرخ زنجیر، موتور و گیربکس، پنوماتیکی و الکتریکی) تشکیلشده و دارای تابع توزیع خرابی وایبول است. رفتار سیستم توسط شاخصهای مختلف قابلیت اطمینان نظیر نرخ خرابی، زمان تعمیر، میانگین زمان بین خرابی، تعداد خرابی مورد انتظار، قابلیت دسترسی و قابلیت اطمینان بررسی شد. نتایج نشان میدهد که اطلاعات خرابی نسبت به اطلاعات تعمیر از عدم قطعیت کمتری برخوردار است و پس از گذشت 10 ساعت شاخص RAM کاهش مییابد. آنالیز رفتار سیستم میتواند بهعنوان ابزاری سودمند در انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیر و بهبود عملکرد سیستم مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
آنالیز رفتارتئوری اعداد فازی
روش لامبدا-تاو
ناوگان حملونقل معادن
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، بخش معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی بخش مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
1735-34592008-3351




