تعیین تناسب بهینه انواع شیوههای حملونقل با استفاده از مدل جاپای بومشناختی در شهر سنندج
(ندگان)پدیدآور
لطفی, وریاعلیزاده, هوشمندویسی, صلاحرحیمی, آرماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موثرترین مدلهای کمی و کیفی ارزیابی توسعه پایدار، مفهوم جاپای بومشناختی است. افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در شهر سنندج، ترافیک را به یکی از اصلیترین معضلات این شهر از نظر پایین آمدن کیفیت محیط زیست تبدیل کرده است. در این تحقیق با بهرهگیری از مدل جاپای بومشناختی، میزان پایداری هرکدام از سیستمهای حمل و نقل شهر سنندج در سال 1395 مورد سنجش قرار گرفته و سپس مدل بهینه شبکه حمل و نقل برای سال 1405 ارائه شده است. مقایسه میزان جاپای سیستمهای حمل و نقل شهر سنندج با مقادیر استاندارد جهانی، حاکی از آن است که بهجز اتوبوس، سایر وسایل حمل و نقل شهر از میزان جاپای اکولوژیکی بیشتری نسبت به استاندارد برخوردار هستند. با توجه به تخمین جمعیتی حدود 457.390 نفر در سال 1405 و بر اساس محاسبات صورت گرفته درصد سهم وسایل نقلیه موتوری، شامل مینیبوس، اتوبوس، تاکسی، خودروهای شخصی و موتورسیکلت از جابهجایی مسافرین در سال 1405 با کمترین میزان جاپای بومشناختی، به ترتیب برابر با 71/6، 02/57، 31/16، 08/19 و 88/0 درصد است. مزیت طرح پیشنهادی صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی به میزان 16.132 لیتر و همچنین کاهش میزان تولید دی اکسید کربن به میزان 11 تن در سال است.
کلید واژگان
توسعه پایدارجاپای بومشناختی
حمل و نقل بهینه
شهر سنندج
کاهش دی اکسید کربن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایرانگروه شهرسازی دانشگاه کردستان
استادیار، گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




