نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعیسی‌خان‌بیگی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorمعین الدینی, مظاهرfa_IR
dc.contributor.authorدانه کار, افشینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:47:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:47:27Z
dc.date.available1399-07-08T18:47:27Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:47:27Z
dc.date.issued2019-07-23en_US
dc.date.issued1398-05-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-09en_US
dc.date.submitted1398-01-20fa_IR
dc.identifier.citationعیسی‌خان‌بیگی, زهره, معین الدینی, مظاهر, دانه کار, افشین. (1398). مکان‌یابی محل استقرار موانع صوتی در معابر اصلی شهر کرج با استفاده از روش تاپسیس. پژوهشنامه حمل و نقل, 16(2), 149-164.fa_IR
dc.identifier.issn1735-3459
dc.identifier.issn2008-3351
dc.identifier.urihttp://www.trijournal.ir/article_91214.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52138
dc.description.abstract<em>امروزه تعیین محل مناسب جهت اجرای پروژه، می‌تواند از مهم‌ترین عوامل موفق بودن آن </em><em>است</em><em>. این پژوهش با هدف مکان‌یابی موانع صوتی شهر کرج انجام شده است. در این پژوهش، معیارها و زیرمعیارهای مهم مکان‌یابی موانع صوتی تعیین و در مرحله بعد نقشه‌های استاندارد شده هر یک تهیه شد. با استفاده از مقایسه زوجی وزن هر یک از معیارها و زیرمعیارها تعیین شد. سپس با استفاده از روش ترکیب خطی وزنی (</em><em>WLC</em><em>)، گزینه‌های دارای شایستگی لازم برای استقرار موانع صوتی به دست آمدند. سپس با بازید میدانی، اندازه‌گیری شدت تراز صوتی و بررسی امکان نصب، در نهایت نه محور ارتباطی یا معبر انتخاب شدند. در مرحله بعد با استفاده از روش تاپسیس (</em><em>TOPSIS</em><em>)، 9 محور منتخب اولویت‌بندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد مهم‌ترین معیارها برای مکان‌یابی موانع صوتی به ترتیب معابر شهری، تراز معادل صوت، ترافیک شهری، نوع کاربری، تراکم جمعیت، مراکز حساس به صوت، فاصله کاربری تا بَر معابر، توپوگرافی (شیب)، ارتفاع ساختمان‌ها و پوشش گیاهی هستند. بیشترین تراز صوت اندازه‌گیری شده به ترتیب مربوط به محور دوم (</em><em>M2</em><em>) در منطقه دو شهرداری کرج، محور اول (</em><em>M1</em><em>) در منطقه یازده و محور پنجم </em><em>M5)</em><em>) در منطقه پنج بود. با توجه به اولویت‌بندی 9 محور ارتباطی، ارجحیت برای نصب مانع به ترتیب برای چهار محور نخست عبارت از محور نهم (</em><em>M9</em><em>) واقع در بلوار گلشهر و بلوار دانش، محور هفتم (</em><em>M7</em><em>) بلوار شهید رجایی </em><em>–</em><em> ظفر، محور ششم (</em><em>M6</em><em>) بلوار علامه جعفری- بلوار جمهوری اسلامی </em><em>–</em><em> ارس و محور دوم (</em><em>M2</em><em>) آزادراه کرج- قزوین، محور پل فردیس تا بلوار گلشهر است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای استقرار موانع صوتی مورد توجه صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان شهری کرج و در مجموع رویکرد استفاده شده در این پژوهش در سایر شهرها مورد استفاده قرار گیرد.</em>fa_IR
dc.format.extent444
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Researchen_US
dc.subjectموانع صوتیfa_IR
dc.subjectمکان‌یابیfa_IR
dc.subjectروش TOPSISfa_IR
dc.subjectکرجfa_IR
dc.titleمکان‌یابی محل استقرار موانع صوتی در معابر اصلی شهر کرج با استفاده از روش تاپسیسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه محیط‌زیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمحیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه محیط‌زیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue2
dc.citation.spage149
dc.citation.epage164


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد