| dc.contributor.author | عیسیخانبیگی, زهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | معین الدینی, مظاهر | fa_IR |
| dc.contributor.author | دانه کار, افشین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:27Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:27Z | |
| dc.date.issued | 2019-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-04-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-01-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عیسیخانبیگی, زهره, معین الدینی, مظاهر, دانه کار, افشین. (1398). مکانیابی محل استقرار موانع صوتی در معابر اصلی شهر کرج با استفاده از روش تاپسیس. پژوهشنامه حمل و نقل, 16(2), 149-164. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3459 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3351 | |
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_91214.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52138 | |
| dc.description.abstract | <em>امروزه تعیین محل مناسب جهت اجرای پروژه، میتواند از مهمترین عوامل موفق بودن آن </em><em>است</em><em>. این پژوهش با هدف مکانیابی موانع صوتی شهر کرج انجام شده است. در این پژوهش، معیارها و زیرمعیارهای مهم مکانیابی موانع صوتی تعیین و در مرحله بعد نقشههای استاندارد شده هر یک تهیه شد. با استفاده از مقایسه زوجی وزن هر یک از معیارها و زیرمعیارها تعیین شد. سپس با استفاده از روش ترکیب خطی وزنی (</em><em>WLC</em><em>)، گزینههای دارای شایستگی لازم برای استقرار موانع صوتی به دست آمدند. سپس با بازید میدانی، اندازهگیری شدت تراز صوتی و بررسی امکان نصب، در نهایت نه محور ارتباطی یا معبر انتخاب شدند. در مرحله بعد با استفاده از روش تاپسیس (</em><em>TOPSIS</em><em>)، 9 محور منتخب اولویتبندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد مهمترین معیارها برای مکانیابی موانع صوتی به ترتیب معابر شهری، تراز معادل صوت، ترافیک شهری، نوع کاربری، تراکم جمعیت، مراکز حساس به صوت، فاصله کاربری تا بَر معابر، توپوگرافی (شیب)، ارتفاع ساختمانها و پوشش گیاهی هستند. بیشترین تراز صوت اندازهگیری شده به ترتیب مربوط به محور دوم (</em><em>M2</em><em>) در منطقه دو شهرداری کرج، محور اول (</em><em>M1</em><em>) در منطقه یازده و محور پنجم </em><em>M5)</em><em>) در منطقه پنج بود. با توجه به اولویتبندی 9 محور ارتباطی، ارجحیت برای نصب مانع به ترتیب برای چهار محور نخست عبارت از محور نهم (</em><em>M9</em><em>) واقع در بلوار گلشهر و بلوار دانش، محور هفتم (</em><em>M7</em><em>) بلوار شهید رجایی </em><em>–</em><em> ظفر، محور ششم (</em><em>M6</em><em>) بلوار علامه جعفری- بلوار جمهوری اسلامی </em><em>–</em><em> ارس و محور دوم (</em><em>M2</em><em>) آزادراه کرج- قزوین، محور پل فردیس تا بلوار گلشهر است. نتایج این پژوهش میتواند برای استقرار موانع صوتی مورد توجه صاحبنظران و برنامهریزان شهری کرج و در مجموع رویکرد استفاده شده در این پژوهش در سایر شهرها مورد استفاده قرار گیرد.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 444 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US |
| dc.subject | موانع صوتی | fa_IR |
| dc.subject | مکانیابی | fa_IR |
| dc.subject | روش TOPSIS | fa_IR |
| dc.subject | کرج | fa_IR |
| dc.title | مکانیابی محل استقرار موانع صوتی در معابر اصلی شهر کرج با استفاده از روش تاپسیس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 149 | |
| dc.citation.epage | 164 | |