• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه فنی و اقتصادی روسازی بتن غلتکی با روسازی آسفالتی و اولویت‌بندی پارامترهای موثر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: محور سه راهی پلاژ ساری به سمت بهنمیر)

    (ندگان)پدیدآور
    باباگلی, رضوانعباسپور مرزبالی, کریممحمدی, زهراعاملی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    488.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    انتخابنوعروسازییکدانشوروشکاملودقیقندارد،ولیبرایانتخابنوعروسازییکفردبایدفاکتورهایفنیواقتصادی ازقبیلحجمترافیک، هزینه،نوعخاک،شرایطآبوهوایی،موادومصالح،دوام، مقاومت، عمر مفید روسازی، تعمیرونگهداریومسائلزیست محیطیرادرنظربگیرد. برای مقایسه فنی در این تحقیق از مدل­های تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل سلسله مراتبی فازی و برای مقایسه اقتصادی از نقشه اجرایی ابلاغی اداره راه و ترابری استان مازندران استفاده شدند. معیارهای چون عمر مفید روسازی، عمر مفید بهره برداری،دوام،مقاومت،سرعتاجرا، مراحل اجرا،هزینهاجرا (اقتصادی)،تعمیرونگهداری و عوامل زیست محیطی برای مقایسه فنی انتخاب شدند. در نهایت با مدل تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل سلسله مراتبی فازی مقایسه زوجی شدند و مشخص شد که روسازی آسفالتی با وزن کمتر در رده دوم و روسازی بتن غلتکی با وزن تقریبا سه برابر بیشتر از روسازی آسفالتی به عنوان روسازی برتر در رده اول قرا گرفت و به عنوان گزینه مناسب در محور مورد نظر انتخاب شدند. الویت­بندی پارامترهای فنی در تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل سلسله مراتبی فازی بدین صورت شد که پارامتر دوام در الویت اول، معیار مقاومت در الویت دوم ، معیار هزینه در الویت سوم، عمر مفید روسازی و عمر مفید بهره­برداری در الویت چهارم، معیار تعمیر و نگهداریدر الویت پنجم، معیار عوامل زیست محیطیدر الویت ششم، معیار سرعت اجرا در الویت هفتم و معیار مراحل اجرا در الویت آخر قرار گرفت. با مقایسه اقتصادی هزینه­ی اجرای روسازی بتن غلتکی و مقایسه آن با روسازی آسفالتی با توجه به نقشه اجرایی ابلاغی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، هزینه اجرای بتن غلتکی در مقایسه با آسفالتی 45 در صد کمتر برآورد گردید.
    کلید واژگان
    روسازی بتن غلتکی
    روسازی آسفالتی
    تحلیل سلسله مراتبی
    تحلیل سلسله مراتبی فازی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، مازندران، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی و علوم فناوری آریان، بابل، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی و علوم فناوری آریان، بابل، ایران
    مربی، گروه مهدسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_88560.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52123

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب