مقایسهی خواص عملکردی مخلوط آسفالتی اصلاحشده با قیر پلیمری و گرانول خشک پلیمری
(ندگان)پدیدآور
صاحبالزمانی, سید حمیدرضاضیاء علوی, سید محمدفرزانه, اورنگنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چندین سال است که برای تولید مخلوطهای آسفالتی با مقاومت بهتر در برابر شیارشدگی، ترکهای خستگی و ترکهای حرارتی از قیرهای اصلاح شده با پلیمر استفاده شده است. برای تولید قیرهای اصلاح شده با پلیمر با خصوصیات مهندسی مطلوب، تجهیزات و فناوریهایی مورد نیاز هستند که ممکن است همواره در دسترس نباشد. طی سالهای اخیر، جهت تسهیل استفاده از پلیمر در مخلوطهای آسفالتی، یک روش نوین به صنعت راهسازی معرفی شده است. در این روش، گرانول پلیمری متشکل از 40% استایرن بوتادین استایرن (SBS) را میتوان در حین فرایند تولید آسفالت در کارخانه آسفالت بدون نیاز به هرگونه تجهیزات خاص به طور مستقیم به داخل میکسر اضافه نمود. با استفاده از این روش، استفاده از پلیمرها را میتوان حتی برای پروژههای کوچک تسهیل کرده و توسعه داد. هرچند، با توجه به نوظهور بودن این فناوری، جهت ارزیابی اثربخشی آن تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در این مقاله، سختی و خصوصیات مقاومتی بتن آسفالتی در برابر ترکهای حرارتی، ترکهای خستگی، شیارشدگی در مخلوطهای آسفالتی اصلاح شده با گرانولهای پلیمر-قیری و مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با قیر خالص و قیر اصلاح شده با پلیمر، مورد مقایسه قرار گرفتهاند. همچنین اثر پیرشدگی ناشی از اکسیداسیون بلند مدت بر روی سختی و مقاومت مخلوطها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که بهبود خواص عملکردی مخلوطهای آسفالتی اصلاح شده با گرانول پلیمری دارای نتایج مشابهی در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی ساخته شده از قیر اصلاح شده با پلیمرSBS است.
کلید واژگان
استایرن بوتادین استایرن SBSپیرشدگی بر اثر اکسیداسیون
ترکهای حرارتی
خستگی
شیارشدگی
گرانولهای پلیمر-قیری
مخلوطهای آسفالتی اصلاح شده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار، دانشکده دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




