| dc.contributor.author | بیات, روح الله | fa_IR |
| dc.contributor.author | قائی سهرابی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلیمی, جعفر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:14Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:14Z | |
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-12-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-09-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بیات, روح الله, قائی سهرابی, حسین, سلیمی, جعفر. (1397). بررسی نقش اسناد بالادستی در سیاستگذاری و اتخاذ استراتژیهای خصوصیسازی در ایران )مطالعه موردی: صنعت حمل و نقل ریلی(. پژوهشنامه حمل و نقل, 15(3), 161-176. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3459 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3351 | |
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_80104.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52062 | |
| dc.description.abstract | <em>راه آهن جمهوری اسلامی ایران می خواهد با واگذاری بخشی از مالکیت های دولتی و به مشارکت گرفتن بخش خصوصی، در بخش های قابل واگذاری، تا حدی خود را از بار سنگین هزینه های جاری ادراه راه آهن آزاد سازد. محققین در این مقاله سعی نمودند که با الهام از مدل اولویت بندی استراتژی های خصوصی سازی و با در نظر گرفتن سندچشم انداز 20 ساله و سند برنامه 5 ساله توسعه کشور و نیز با توجه اصل44 قانون اساسی موضوع خصوصی سازی راه آهن ایران را در چارچوب مفاهیم مصلحت عام مورد سنجش قرار دهند. روش تحقیق حتضر توصیفی و از نوع پیمایشی وتحلیلی است و از آزمون</em><em>های آمار</em> دوجملهای و <em>فریدمن برای پذیرش یا رد متغیرها مدل اولویت بندی استراتژی های خصوصی سازی در چارچوب مصلحت عام (صنعت حمل ونقل ریلی) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که فرصت ها و ظرفیت های مشارکت بخش خصوصی در چارچوب مصلحت عام برای توسعه صنعت حمل ونقل ریلی در ایران بسیار بالااست. لیکن تحقق آنها همانند هر تحول عمیق سازمانی مستلزم اتخاذ تصمیمات راهبردی است. اولین عامل اصلی شرایط اقتصادی کشور است که تعیین کننده و تضمین بخش دامنه استفاده از استراتژیهای خصوصیسازی است. دومین عامل اصلی اجرای دقیق و بنیادین قوانین و مقررات پایهای است که تضمینکننده اجرای صحیح استراتژیهای انتخاب شده میباشد، چرا که احترام و برخورد صریح قانون، لازمه اجرایی شدن هر نوع سیاستی میباشد. بر این اساس و در جهت تحقق اهداف عرضه سهام مربوطه به صورت عام و تهیه گزارش عملکرد از فرایند انتخاب و اولویتبندی استراتژیهای خصوصی سازی در چارچوب مصلحت عام ضروری میباشد که توصیه میگردد مسئولین مربوط گزارشات و اطلاعات شفاف را بطور دائم در اختیار عموم بگذارند و همچنین در این زمینه دسترسی عامه مردم <br /> به بازار سرمایه مربوطه از طریق ابزارهایی همچون سهام عدالت مورد تاکید می باشد. </em>
<em> </em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 396 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US |
| dc.subject | استراتژیهای خصوصی سازی | fa_IR |
| dc.subject | سیاست گذاری | fa_IR |
| dc.subject | صنعت حمل ونقل ریلی ایران | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقش اسناد بالادستی در سیاستگذاری و اتخاذ استراتژیهای خصوصیسازی در ایران )مطالعه موردی: صنعت حمل و نقل ریلی( | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدرس مدعو، دانشگاه جامع علمی کاربردی، خانه کارگر ساوجبلاغ، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 176 | |