امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی
(ندگان)پدیدآور
منجم, محمدسعیدبهزادی شهربابک, سعیدحسینی, سیدمحمد ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل نقش اساسی را در اقتصاد ایفا میکند، از این رو باید سیستمهای حملونقل قابل اطمینان و کارآمدی ایجاد شوند که با حداقل هزینه ما را به اهدافمان برسانند. با گسترش روزافزون معادن و افزایش حجم بار نیاز به افزایش ظرفیت در بخش حملونقل ریلی میباشد.یکی از بهترین و کارامدترین راهکارهای افزایش ظرفیت حملونقل ریلی استفاده از قطارهای طویل میباشد.این سیستمهای حملونقل دارای ویژگیهای خاصی میباشند و به علت نقش اقتصادی موثر در جابهجایی بار در خیلی از کشورها بهکار گرفته شدهاند و در اکثر کشورهای پیشرفته قطارهای سنگین و طویل به صورت یک الزام اقتصادی در آمدهاند.با توجه به اینکه کشور ایران از نظر معادن غنی میباشد،لازم است حجم بار زیادی بین معادن و کارخانهها جابهجا شود که سیستم قطار طویل قادر است حجم بسیار زیادی بار را بین این دو نقطه جابهجا کند.در کشور ایران هنوز استفاده چندانی از این سیستم حملونقل به عمل نیامده است و هدف اصلی در این مطالعه بررسی فنی و اقتصادی امکان بهکارگیری این سیستم در ایران است.در این مطالعه مسیر بافق-زرینشهر به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و ابتدا هزینهها و درآمدهای مربوط به استفاده از قطارهای طویل بر حسب تابعی از طول قطار به دست آورده شد، سپس با استفاده از روش ارزش خالص فعلی، درآمدها و هزینهها برای یک دوره 20 ساله به دست آورده شدند. نمودارهای درآمد، هزینه و سود بر حسب طول قطار در سناریوهای مختلف رشد قطار مسافری و در دو حالت با و بدون در نظر گرفتن تورم ترسیم شد و نشان داده شد که در همه حالات با افزایش طول قطار، سود افزایش مییابد و استفاده از این قطارها کاملا به صرفه میباشد.
کلید واژگان
افزایش ظرفیتامکانسنجی اقتصادی
قطار طویل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351