• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    امکان‌سنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی

    (ندگان)پدیدآور
    منجم, محمدسعیدبهزادی شهربابک, سعیدحسینی, سیدمحمد سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    401.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در اکثر کشورهای دنیا حمل­ و نقل نقش اساسی را در اقتصاد ایفا می­کند، از این رو باید سیستم­های حمل­و­نقل قابل اطمینان و کارآمدی ایجاد شوند که با حداقل هزینه ما را به اهدافمان برسانند. با گسترش روزافزون معادن و افزایش حجم بار نیاز به افزایش ظرفیت در بخش حمل­و­نقل ریلی می­باشد.یکی از بهترین و کارامدترین راهکارهای افزایش ظرفیت حمل­و­نقل ریلی استفاده از قطارهای طویل می­باشد.این سیستم­های حمل­و­نقل دارای ویژگی­های خاصی می­باشند و به علت نقش اقتصادی موثر در جابه­جایی بار در خیلی از کشورها به­کار گرفته شده­اند و در اکثر کشورهای پیشرفته قطارهای سنگین و طویل به صورت یک الزام اقتصادی در آمده­اند.با توجه به اینکه کشور ایران از نظر معادن غنی می­باشد،لازم است حجم بار زیادی بین معادن و کارخانه­ها جابه­جا شود که سیستم قطار طویل قادر است حجم بسیار زیادی بار را بین این دو نقطه جا­به­جا کند.در کشور ایران هنوز استفاده چندانی از این سیستم حمل­و­نقل به عمل نیامده است و هدف اصلی در این مطالعه بررسی فنی و اقتصادی امکان به­کارگیری این سیستم در ایران است.در این مطالعه مسیر بافق-زرین­شهر به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و ابتدا هزینه­ها و درآمدهای مربوط به استفاده از قطارهای طویل بر حسب تابعی از طول قطار به دست آورده شد، سپس با استفاده از روش ارزش خالص فعلی، درآمدها و هزینه­ها برای یک دوره 20 ساله به دست آورده شدند. نمودارهای درآمد، هزینه و سود بر حسب طول قطار در سناریوهای مختلف رشد قطار مسافری و در دو حالت با و بدون در نظر گرفتن تورم ترسیم شد و نشان داده شد که در همه حالات با افزایش طول قطار­، سود افزایش می­یابد و استفاده از این قطارها کاملا به صرفه می­باشد.      
    کلید واژگان
    افزایش ظرفیت­
    امکان­سنجی اقتصادی­
    قطار طویل

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار‌، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، تهران، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی‌، تهران، ایران
    استادیار‌، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_54335.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52006

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب