مرور نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 113
-
نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپه سیلک کاشان و تپه گیان نهاوند
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)با توجه به خلل نسبی علمی- تحقیقاتی در زمینۀ شناخت و بررسی نمادهای به کار رفته روی سفالینههای مناطق باستانی و تاریخی تمدن ایران و برای یافتن پاسخ این سؤال که نمادهای به کار رفته در سفالینههای مناطق مختلف در دورهای تاریخی ...
-
بررسی نقش الگوهای هویتپرداز در هویت معماری معاصر ایران
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)با نگاهی اجمالی به ادبیات معماری معاصر ایران بیشتر مواقع، نشانههایی از نارضایتی منتقدین از وضع موجود همراه با اذعان به «بیهویتی» آن دیده میشود. برخی از منتقدین مسئله بیگانگی مردم و معماری را با یکدیگر بررسی کرده و از ...
-
بررسی تطبیقی دو شبیهنامه از شهادت امام رضا (ع)
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)شبیهنامههای امام رضا (درودش باد) در اصل به دوره دوم شبیهنویسی و پس از آن مربوط میشوند؛ دورهای که مقتلنویسان، اندکی از وقایع اصلی عاشورا و شهادت حضرت علی (درودش باد) دور شده و تلاش برای بررسی زندگی دیگر معصومین ...
-
مطالعه تطبیقی فضای معماری کاروانسراهای صفوی شاخص در بازار اصفهان مطالعه موردی کاروانسراهای شاه، ساروتقی و مادرشاه
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)توجه به رفاه و امنیت کاروانیان در طول تاریخ ایران باعث بنیان بناهای کاروانسرا و عناصر وابسته آن، برای برطرفکردن نیازهای ارتباطی و اقتصادی شد. کاروانسراها به دو گونه؛ برون شهری و شهری تقسیمبندی میشوند. شکوفایی کاروانسراهای ...
-
مطالعه تطبیقی نقوش سفالینههای کلپورگان با نقوش سوزندوزی بلوچ
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)تأثیرپذیری و رابطه هنرهای گوناگون یک سرزمین، میتواند موضوع ارزشمندی برای تحقیقات پژوهشگران باشد. سفالینههای تولیدشده در روستای کلپورگان واقع در شهرستان سراوان و سوزندوزیهای مناطق مختلف سیستان و بلوچستان، در دوره معاصر ...
-
نقد نشانهشناختی نگاره بهرام گور در گنبد سپید براساس رمزگان تصویری امبرتو اکو
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)از اوایل قرن بیستم نشانهشناسی به مثابه "روشی از نقد متون"، بستری مناسب را در بررسی سازوکار تولید و ادراک معنا پیش مینهد. رمزگان، از مفاهیم بنیادین در نشانهشناسی است. هر نظام نشانهای تنها به واسطه آگاهی مخاطب از رمزگان ...
-
بررسی تطبیقی نخستین پیکرکهای انسانی در داسه بارور (لوانت، میانرودان، آناتولی و غرب ایران)
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)این نوشتار درپی آن است تا با نگاهی به دوران آغاز ساخت پیکرکهای انسانی در داسه بارور (لوانت، میانرودان، آناتولی و غرب ایران)، در یک بررسی تطبیقی دلایل ساخت و مفاهیم آنها را کنکاش کند. این امر به دیگر پژوهشگران یاری میرساند ...
-
بررسی تطبیقی هنر در آئینهای فتوت اسلامی و ذن بودایی
(دانشگاه هنر اصفهان, 2014-09-01)پژوهش پیشرو تلاشی در راستای مقایسه هنر در ساحت دو جریان شرقی مهم و پردامنه دینی، "فتوت" بالیده در دامان تصوف و عرفان اسلامی و "ذن" برآمده از تعالیم بودایی است. بنابر آنچه بیان شد پرسش اصلی یا قابل طرح این است مشابهت ...
-
تحلیل نحوه بازنمایی ساحل در اشعار نیما یوشیج و مقایسه آن با آثار بهمن محصص
(دانشگاه هنر اصفهان, 2015-03-01)در سنت نگارگری ایرانی میان ادبیات و نقاشی رابطهای تنگاتنگ برقرار بوده است. این درحالی است که در دوره معاصر با ظهور جریانات نقاشانه نو، تلاش شد ادبیات و نقاشی بهنحوی مستقل ازهم ظاهر شوند. اما برخلاف این پویه جدید در این ...
-
بداههپردازی در موسیقی دستگاهی ایران و ارتباط آن با شخصیت اجتماعی بداههپرداز
(دانشگاه هنر اصفهان, 2015-03-01)تحقیق حاضر به مطالعۀ نسبتِ کُنشهای اجتماعی و رفتارِ نوازنده یا خوانندۀ موسیقی با کیفیت و چگونگیِ بداههپردازی او در حوزۀ موسیقی میپردازد. بدینمنظور با بهرهگیری از روش تحلیلی و مطالعۀ میدانی، دیدگاه دو گروه از پرسششوندگان ...
-
مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سدههای 5 و 6 هجری قمری
(دانشگاه هنر اصفهان, 2015-03-01)آبگینهسازی ازجمله هنرهای مهم و روبهرشد در دوران اسلامی بوده است. این هنر در دوران سلجوقیان ایران و همزمان با آن در دوران فاطمیان مصر، تجلیگاه چنان ابتکارات بیبدیلی است که عصر شکوهمند تاریخ شیشهگری اسلامی در هر دو ...
-
بررسی تطبیقی تعامل هنر پیکرهتراشی و نقشبرجستههای محوطه بوتکارای پاکستان با دوره تاریخی در ایران
(دانشگاه هنر اصفهان, 2015-03-01)هنر پیکرتراشی در کهنترین تمدنها پیدایش یافته است. در ادوار گذشته، این فرایند بنابر دستیابی به مواد اولیه فراوان بهویژه در قالب سنگ و چوب، مجسمهها و پیکرههایی باشکوه، سهم بسزایی در بازنمایی و انعکاس فرهنگهای گوناگون ...
-
مطالعه تطبیقی شاخصه های صوری نقاشی قاجار با چند نگاره از شاهنامه عمادالکتّاب
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)pنقاشی عصر قاجار بهطور عمده، به دو دوره تقسیم میشود: دوره نخست؛ مقارن با سلطنت فتحعلیشاه نضج مییابد تا عصر ناصری دوام میآورد؛ بر تلفیق صور نگارگری و تزئینی با دستاوردهای هنر ناتورالیستی تکیه دارد و سیطره کلی دستاوردهای ...
-
تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)p dir=RTLواقعه خیبر، جایگاهی برجسته، مهم و نمادین نزد شیعیان دارد. این واقعه در نسخه نگارهspan dir=LTR/spanهای ادوار گوناگون به شیوهspan dir=LTR/spanهای مختلف بازنمایی شده است. در این مقاله، سه نگارهspan dir=LTR/span ...
-
معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)تنوع روشهای موفق نقد عملی بسیار و استخراج الگویی یگانه برای تدریس آن، هدفی دستنیافتنی است؛ اما متخصصان آموزش باوجود اختلافنظر در ماهیت و چگونگی تدریس نقد هنر، تلاشهای ارزندهای برای روشمند کردن آن انجام دادهاند. ...
-
پیکرهبندی و موضوع در نگارههای ایرانی (بررسی نسخهنگارههای شاهنامه تهماسبی)
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)شاهنامه تهماسبی یکی از غنیترین مجموعههای نقاشی ایرانی است که منبع ارزشمندی از تصاویر را پیش روی پژوهشگران قرار داده است؛ همکاری جمعی از بزرگترین هنرمندان نگارگری در تهیه این نسخه، نشاندهنده اهمیت این اثر است. مقاله ...
-
تأثیر عوامل اجتماعی- تاریخی ایران عصر قاجار در شکوفایی تعزیه عهد ناصری
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)p dir=RTLتعزیه، یکی از اشکال مذهبی نمایش ایرانی است که بنابر نظر پژوهشگران این حوزه، در دودمان قاجار، خاصه عهد ناصری، به اوج شکوفایی خود رسیده است. بهspan dir=LTR/spanزعم بسیاری از آنها، علل مهم شکوفایی این گونه نمایشی ...
-
میزان انطباق پذیری نقوش و درونمایه دیوارنگاره های دوره معاصر با معیارهای کیفی دیوارنگاری در فضاهای عمومی شهری اصفهان ازمنظر شهروندان
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-02-01)نقوش و درونمایه دیوارنگارهها همواره رابطهای پیوسته با مکان و محیط پیرامونی داشته و هماهنگ با عوامل کالبدی و غیرکالبدی مکان و چگونگی ادراک مخاطب، معنا مییابند. چراکه مکان و فضای شهری به یاری تجسم و تصوری که ناظر از گستره ...
-
معرفی معیار برای تحقیق تطبیقی مبتنی بر دیدگاه کری واک
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-09-01)تحقیق در نظام دانشگاهی، نیاز به الگو و روشی متناسب با موضوع پژوهش دارد. هدف تحقیق که محور اصلی کار است، ساختار نظری دقیق و درعین حال قابل اجرایی را می طلبد تا محقق بتواند براساس آن، به گردآوری داده و تحلیل پراخته و درنهایت ...
-
نقش و مفهوم اژدها در بافته های ایران و چین با تأکید بر دوره صفوی ایران و اواخر دوره مینگ و اوایل چینگ چین
(دانشگاه هنر اصفهان, 2016-09-01)بافتههای ایران در دوره صفوی، از پدیدههایی چون نمادگرایی و اسطوره بهره بردهاند. بافتهها مزین به نقوشی هستند که بیشتر آنها دربردارنده اعتقادات و اندیشههای ایرانی است که در گذر زمان، مفاهیم را در درون خود نگه داشتهاند. ...