تخمین مدل تأثیر توسعه حمل و نقل ریلی بر رشد اقتصادی کشور از سال 1389- 1350
(ندگان)پدیدآور
خاکساری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حمل و نقل ریلی به عنوان عامل ارتباط دهنده مراکز عرضه و تقاضا و عنصر تداوم بخش به فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، از دو بعد توسعه ملی و قیمت نهایی کالا وخدمات دارای اهمیتی خاص میباشد و نقش اساسی و کلیدی در تقریبا تمامی فرآیندهای اقتصادی یک کشور دارد. بنابراین توجه دقیق و جامع به هریک از عوامل زیرساختی حمل و نقل ریلی در تأمین بازده اجتماعی- اقتصادی جزو الزامات اصلی به ثمر رساندن اهداف رشد و توسعه یک کشور به شمار میرود. کشور ایران با 1648195 کیلومتر مربع وسعت یک استثناء نمیباشد و بنابر این توسعه اقتصادی آن بطور جدی به توسعه زیرساختهای ریلی آن بستگی دارد. این مقاله به بررسی تأثیر توسعه حمل و نقل ریلی بر رشد اقتصادی کشور ایران طی سالهای 1350 الی 1393 اختصاص دارد. برای تخمین مدل از الگوهای خودرگرسیون برداری استفاده شده است و برای بررسی توسعه حمل و نقل ریلی از فاکتورهای میزان بار برحسب تن -کیلومتر، مسافت پیموده شده توسط قطار، تعداد مسافر جابه جا شده توسط بخش حملونقل ریلی و گازوییل مصرفی در بخش حملونقل ریلی استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان میدهد که میزان بار برحسب تن-کیلومتر، مسافت پیموده شده توسط قطار و تعداد مسافر جابهجا شده توسط بخش حملونقل ریلی تأثیر معنی دار مثبت و گازوییل مصرفی در بخش حملونقل ریلی تأثیر معنیداری بر رشد اقتصادی کشور ندارد. این مطالعه با استفاده از نرم افزار EViews انجام شده است.
کلید واژگان
حمل و نقل ریلیرشد اقتصادی
ایران
خود رگرسیونبرداری
نرمافزار E-Views
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانشاپا
1735-34592008-3351




