• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برآورد زمان سفرحمل ونقل همگانی (اتوبوس) با بهره گیری از داده‌های نرم افزار SCATS و بلیط الکترونیک (مطالعه موردی شهر تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    افندی زاده, شهریارمعمارنژاد, امیرمسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.698 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌بینی دقیق زمان سفر وسایل حمل و نقل همگانی نظیر اتوبوس برای استفاده کنندگان از این سیستم و گردانندگان آن دارای اهمیت است. تعیین این زمان سفر به متصدیان حمل ونقل همگانی اجازه می‌دهد تا در اجرای برنامه‌های مدیریتی نظیر تنظیم زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها در ساعات مختلف شبانه روز و با توجه به تعداد ناوگان در شبکه اقدام مناسب را انجام دهند‌. بدیهی است تنظیم برنامه زمان بندی در سیستم می‌تواند حداقل زمان انتظار و  افزایش مطلوبیت سیستم حمل ونقل را برای استفاده کنندگان در پی داشته باشد. زمان سفر اتوبوس‌ها  تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تقاضای مسافر‌، شرایط آب و هوایی و وضعیت جریان ترافیک قرار دارد که برای  به دست آوردن یک زمان سفر دقیق لزوما باید تمامی این عوامل تاثیر گذار در نظر گرفته شود. عمده مدل‌های توسعه یافته در زمینه برآورد زمان سفر اتوبوس‌ها صرفا از داد‌های تاریخی وابسته به زمان  استفاده نموده‌اند‌.  در این تحقیق برپایه نگرشی نو علاوه بر در نظر گرفتن عامل وضعیت جریان ترافیک به عنوان عامل تاثیر گذار در تعیین زمان سفر اتوبوس‌ها، از اطلاعات مربوط به تقاضای سفر مسافران جهت برآورد زمان سفر استفاده گردیده است. همچنین مدلی براساس داده‌های تاریخی که صرفاً از متغیرهای زمانی(زمان از روز و روز از هفته) استفاده می‌کرد و مدلی با تمرکز بر روی وضعیت جریان ترافیک که فقط از  احجام عبوری و درجه اشباع تقاطعات پایین دست استفاده می‌نمود نیز، جهت مقایسه توسعه یافتند. در نهایت مدل شبکه عصبی پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی ارزیابی گردید. نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر مدل پیشنهادی در قالب شاخص میانگین درصد خطای مطلق و جذر میانگین مربعات می‌باشد.     
    کلید واژگان
    وضعیت جریان ترافیک
    برآورد زمان سفر
    تقاضای مسافر
    شبکه عصبی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_48176.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/51955

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب