بررسی نقش ویژگیهای ادراکات محیطی مناظر شهری در امنیت روانشناختی شهروندان مطالعه موردی: مراکز خرید شهر ارومیه
(ندگان)پدیدآور
مجنونی, علیاصلانی, ناصرمنوچهری, داودآفتاب, احمد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه مراکز خرید صرفا به عنوان محل خردی و فروش نبوده و به اعتقاد صاحبنظران این گونه مراکز دارای کارکرد متنوعی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میباشد. هدف این شناسایی عوامل مؤثر بر سرزندگی و احساس نشاط در فضاهای شهری و ایجاد یک فضای شهری سرزنده با تأکید بر مفهوم مرکز خرید پیاده بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز به دو صورت کتابخانهای و میدانی به دست آمده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر به دست آمده و در بین آنها پرسشنامه توزیع شده است. روایی صوری پرسشنامه از نظر صاحب نظران و کارشناسان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن نیز با استفاده از فرمول کرونباخ 884/0 به دست آمده است. این پژوهش تلاش بر این بوده که با توجه به اهمیت فعالیت خرید و همچنین نقش پیادهروی در کیفیت زندگی شهروندان، بتوان با بیان تأثیر مراکز خرید پیاده بر امنیت روانشناختی شهروندان، راهکارهایی برای افزایش این تأثیر یافت. پس از مرور مفاهیم و نظریات مرتبط، با بررسی نمونه موردی (خیابانهای مدرس، کاشانی و امام ارومیه) که به لحاظ تراکم و تنوع مراکز خرید غنی و درعینحال از امنیت روانشناختی کافی برخوردار نمیباشد، به ارائهی راهکارها پرداختهشده است. درنتیجه مهمترین شاخصهای محیط شهری مطلوب تدوین گردیده و در انتها با توجه به این شاخصها، راهکارهایی در راستای ارتقای تأثیر مراکز خرید پیاده در امنیت روانشناختی شهروندان ارائهشده است.
کلید واژگان
حس ادراکیامنیت روانشناختی
مراکز خرید
ارومیه
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01



