ارزیابی عملکرد کلانتریها و پاسگاههای ناجا با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی شهرستان ارومیه)
(ندگان)پدیدآور
جعفرپورطاهر, فرزادمحمدی, میرصادقنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای امروز، استفاده بهینه از تمامی منابع و داراییهای سازمان در راستای رسیدن به بهرهوری و عملکرد حداکثری، هدف تمامی سازمانها و کسب وکارهای دولتی و خصوصی میباشد. ارزیابی عملکرد جهت شناسایی وضعیت فعلی سازمان و همچنین تدوین و اجرای برنامههای بهبود امری ضروریست. علیرغم ﺗﻼﺷﻬایی که در زﻣﻴﻨﻪ ﻃﺮّاﺣﻲ و اﺟﺮای روشهای ﺳﻨﺠﺶ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺷﻮاﻫﺪ و ﻣﺪارک ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﻳﺮان و ﻣﺴﺌﻮﻻن ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، از روﺷﻬﺎ و سیستمهای ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﻓﺮآﻳﻨﺪ ارزﻳﺎﺑﻲ راﺿﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، روشهای ﺳﻨﺘﻲ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻋﻤﺪﺗﺎً بر ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻣﺎﻟﻲ و اﻋﺪاد و ارﻗﺎم ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻧﻈﻴـﺮ ﺳـﻮد و ﻧﺮخ ﺑﺎزده داراﺋﻲ متمرکز بوده بیشتر عملکرد گذشته و اهداف کوتاه مدت سازمان را مد نظر قرار داده و ﺑـﺴﻴﺎری از ﻣﻌﻴﺎرﻫـﺎی ﻛﻴﻔﻲ ﻣﺆﺛر در دورﻧﻤﺎی موفقیت سازمان ﻧﻈﻴــﺮ رﺿـﺎﻳﺖ ارباب رجوع، نوآوری و یادگیری، مباحث فرآیندی و ... را مد نظر قرار نمیدهند.
وظیفه هر کلانتری پیشگیری از وقوع جرائم و ایجاد نظم و امنیت در حوزه خود و در صورت وقوع جرم، دستگیری فرد مجرم و معرفی وی به دستگاه قضا میباشد. این ارگان به علت ارتباط مستقیمی که با مردم دارد، تاثیر قابل توجهی در رفتار عمومی ملت دارد. بنابراین عملکرد آن نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. این پژوهش با هدف ارائه رویکردی برای ارزیابی عملکرد این ارگان انجام گرفته است. ابتدا با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن پرسشنامههای مورد نیاز طراحی و مطالعه میدانی بر روی کلانتریهای شهرستان ارومیه انجام پذیرفته است. در نهایت با استفاده از روش تاپسیس، کلانتریهای شهرستان ارومیه رتبهبندی شدهاند.
کلید واژگان
ارزیابی عملکردرتبهبندی
کارت امتیازی متوازن
روش تاپسیس
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01




