• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
    • دوره 8, شماره 36
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
    • دوره 8, شماره 36
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه خلاقیت و سبک‌ یادگیری با پیشرفت‏ تحصیلی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه زنجان

    (ندگان)پدیدآور
    هوشمندان مقدم فرد, زهراشمس, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    287.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آن‌ها می‌باشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آن‌ها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم می‌شود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل می‌شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه سبک یادگیری کلب بود. باور به استفاده پرشمار این دو پرسشنامه در تحقیق‌های پیشین، روایی آن‌ها مورد تائید و با انجام بررسی مقدماتی 30 دانشجو و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی بزرگتر از 85/0 برای بخش‏های مختلف پایایی آن تائید شد. جامعه‌ی آماری همه‏ی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی بودند (724 تن) که از طریق فرمول کوکران، حجم نمونه‌ای به شمار 217 دانشجو و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی گزینش و بررسی شدند. داده‏ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 تحلیل و از آمار توصیفی و تحلیلی برای گزارش استفاده شد. نتایج نشان دادند که بیشتر دانشجویان (6/81 درصد) از نظر خلاقیت، در سطح متوسط به پایین بودند. سبک یادگیری جذب‌کننده با بیشترین فراوانی (6/39 درصد) در رتبه اول بود و سبک‌های یادگیری انطباق یابنده (6/34 درصد)، واگرا (5/14 درصد) و هم‌گرا (5/11 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. آزمون نامشخصه‏ای کروسکال والیس نشان داد دانشجویان با سبک‏های یادگیری چهارگانه از نظر خلاقیت تفاوت معنی‏داری با همدیگر نداشتند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که از بین متغیرهای خلاقیت و سبک یادگیری تنها متغیر خلاقیت به عنوان مهم‌ترین عامل متمایزکننده دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف درمجموع توانست 9/77 درصد از کل پاسخگویان را به‌درستی جداسازی کند.
    کلید واژگان
    خلاقیت
    سبک‌ یادگیری
    پیشرفت تحصیلی
    دانشجویان کارشناسی کشاورزی

    شماره نشریه
    36
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
    Agricultural Research,Education and Extension Organization
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان
    استادیار/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان

    شاپا
    2717-1205
    2717-1213
    URI
    https://dx.doi.org/10.22092/jaear.2016.106623
    https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106623.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/5107

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب