دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان درباره برنامههای درسی رشتههای کشاورزی
(ندگان)پدیدآور
رضایی, مسعودحجازی, سیدیوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان درباره برنامههای درسی رشتههای کشاورزی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و زابل و دانشآموختگان دانشگاههای تهران و تربیت مدرس تشکیل میدادند که به ترتیب 394 دانشجو (از بین 1200 دانشجو) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب و 76 دانشآموخته (از بین 100 دانشآموخته) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از الگوی سیپ به عنوان الگوی ارزشیابی و از پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد و دیدگاه دانشجویان درباره چهار ملاک هدف، محتوا، روش و ارزشیابی و دیدگاه دانشآموختگان درباره ملاکهای هدف، محتوا و رضایت از رشته و نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای رشتههای کشاورزی از دیدگاه هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. روایی محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرسنجی از متخصصان و قابلیت اعتماد آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (90/0-87/0α=) مورد تائید قرار گرفت. نتیجهی تحقیق نشان داد که دانشجویان وضعیت چهار ملاک هدف، محتوا، روش و ارزشیابی را به نسبت مطلوب و دانشآموختگان وضعیت ملاکهای هدف، محتوا و رضایت از رشته را به نسبت مطلوب ارزیابی کردند. براساس تحلیل SWOT، پاسخگویان پذیرش چندین برابری دختران نسبت به پسران، کمبود واحدهای عملی و پایین بودن مهارتهای عملی دانشجویان، تکراری بودن درسها، نبود ارتباط بین بخشهای نظری و عملی درسها و کمبود امکانات برای برگزاری واحدهای عملی را به عنوان مهمترین نقاط ضعف رشتههای کشاورزی ذکر کردهاند.
کلید واژگان
ارزشیابی آموزشیبرنامه درسی
دانشآموختهی کشاورزی
دانشجوی کشاورزی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه کشاورزی بنیاد دانشنامه نگاری ایراناستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
شاپا
2717-12052717-1213




