مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به "دیگران" در اسناد تحولی آموزش و پرورش
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)هدف :هدف از این پژوهش، واکاوی نمودهای روانی – اجتماعی احسان فضیلت مدارانه به دیگران در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. روش : روش پژوهش کیفی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،اسناد تحولی آموزش و پرورش از قبیل، مبانی ...
-
رابطه بین هویت سازمانی و خوشبینی تحصیلی با نقش میانجی تصویر سازمانی در مدارس اسلامی شهر تهران
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تصویر سازمانی در رابطه بین هویت سازمانی و خوشبینی تحصیلی در مدارس اسلامی شهر تهران انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه ...
-
شناسایی مؤلفههای ارزیابی آموزشی-رفتاری معلمان و دبیران مدارس اسلامی: مورد مطالعه مدارس طلوع شهر تهران (یک مطالعه کیفی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)هدف: این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس اسلامی طلوع انجام شد. روش: مطالعهای حاضر پژوهشی کاربردی است که به روش کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه صاحب نظران، اعم از خبرگان ...
-
بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی طلاب سطح یک حوزه علمیه مشهد
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)هدف پژوهش حاضر بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انگیزش طلاب برادر سطح یک شهر مشهد می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه طلاب برادر سطح یک مشهد مقدس در سال تحصیلی 99-98 است که از این جامعه به طور تصادفی ...
-
بررسی پدیدارشناسانۀ پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)هدف: هدف مطالعۀ حاضر، واکاوی چگونگی روابط پیش از ازدواج پسران دانشجو و کشف پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف است. روش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام گرفت. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه فردوسی ...
-
مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانهای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)هدف :پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانهای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد. روش : با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی، به مطالعه تطبیقی ...
-
تحلیل محتوای انواع بازی و بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) در کتاب های درسی قرآن و دینی دوره ابتدایی و محتوای رسمی این دروس در اپلیکیشن شاد
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-12-01)یکی از چالشهای مهم تربیت دینی، عدم پویایی و بیانگیزگی یادگیرندگان است. از اینرو، ضروری است با بهرهگیری از شیوههای خلاقانه نظیر بازی و بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)، پویایی لازم در آموزش مفاهیم دینی و قرآن را به وجود آورد. ...
-
تبیین تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران و بررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن؛
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)هدف: تببین مفهوم و اصول تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران وبررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن است. روش: روش پژوهش کیفی، و جامعه آماری آن سند مبانی ...
-
بررسی محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی و تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس آن شاخصها انجام شد. • روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات کتابخانهای، دلفی فازی، ...
-
طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ایران
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزشوپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزشوپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساختهای آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل میگیرد، مهم و ضروری است. به همین ...
-
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)هدف: در این پژوهش اثربخشی درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر کرمان در سال تحصیلی 1399-1398 مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) بود. ...
-
تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر خودتنظیمی دانشآموزان دختر شهرستان فراهان
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)div style=text-align: justify;strongspan style=font-family:B Zar;span style=font-size:12.0pt;هدف/span/span/strongspan style=font-family:B Zar;span style=font-size:12.0pt;: هدف این پژوهش، بررسـی تاثیر حفظ موضوعی قرآن کریم ...
-
بازنمایی تجربه زیسته والدین از چگونگی پاسخدهی به سؤالات دینی فرزندان مقطع ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)div style=text-align: justify;nbsp;strongspan style=color:black;span style=font-family:B Zar;span style=font-size:12.0pt;هدف /span/span/span/strongspan style=color:black;span style=font-family:B Zar;span style=font-size:12.0pt;: ...
-
اعتباریابی مدل مدیریت استعداد معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی ایران براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)div style=text-align: justify;span style=font-size:16px;strongspan style=color:windowtext;span style=font-family:B Zar;هدف: /span/span/strongspan style=color:windowtext;span style=font-family:B Zar;هدف پژوهش/span/span span ...
-
تبیین نگرش والدین نسبت به فرزند معلول براساس باور مذهبی و حمایت اجتماعی: میانجی گری رضایت زناشویی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)div style=text-align: justify;strongspan style=color:black;span style=font-family:B Mitra;span style=font-size:14.0pt;هدف/span/span/span/strongspan style=color:black;span style=font-family:B Mitra;span style=font-size:14.0pt;: ...
-
بررسی روابط والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان : نقش تعدیلکننده جنسیت
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان با نقش تعدیل کننده جنسیت انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاههای تهران (68800 دانشجو) ...
-
طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-05-01)هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیتدینی در دوره پیشدبستانی بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به روش کیفی و با استفاده از سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعهی آماری را کلیه ...
-
تحلیل محتوای کتابهای درسی به لحاظ میزان توجه به ابعاد زیباییشناسی با تأکید بر زیباییهای قرآنی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-07-01)چکیده هدف : پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی به لحاظ میزان توجه به ابعاد و مؤلفههای زیباییشناسی با تأکید بر زیباییهای قرآنی انجام یافته است. روش : روش گردآوری دادهها و تحلیل آنها از نوع تحلیل محتوا است. ...
-
شناسایی واعتباریابی ویژگی های فضای کالبدی مدارس بر اساس معماری اسلامی و از دیدگاه مربیان پرورشی
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-01-01)هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های محیط کالبدی مدارس در تربیت دینی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی-متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل دو ...
-
رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه گیلان
(وزارت آموزش و پرورش, 2021-01-01)هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول ...