مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
مؤلفههای سواد دینی معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-08-01)چکیده هدف: سواد دینی معلمان از شاخصهای مهم در تربیت دینی فراگیران است از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای سواد دینی معلمان است. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) ...
-
تجارب زیسته دانشآموزان مقطع متوسطه دختر از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه (یک مطالعهی پدیدارشناسانه)
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-08-01)هدف از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته دانشآموزان دختر مقطع متوسطه از چالش کشف حجاب در مسیر مدرسه بود. روش پژوهش؛ مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بود. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
-
برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیبزا، هدف این پژوهش بود. روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روششناسی دانش فقه (و ...
-
نقش میانجیگری کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی کیفیت زندگی اسلامی در رابطه بین کمالگرایی تحصیلی با هوش معنوی دانشآموزان انجام شد. روش: نوع پژوهش همبستگی به شــیوه معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ...
-
رابطهساختاریجهتگیریمذهبیباسرسختیروانشناختیبامیانجیگریسبکهویتدر دانشآموزان دوره دوم متوسطه
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: هدفاینپژوهشپیشبینیسرسختیروانشناختیبراساسجهتگیریمذهبیبامیانجیگریسبکهایهویتدردانشآموزانبود. روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ...
-
روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای معلمان: نقش میانجیگر تحول اخلاقی
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری جهتگیری مذهبی با اخلاق حرفهای با در نظرگرفتن نقش میانجی سطوح تحول اخلاقی در معلمان ابتدایی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه ...
-
فضای مجازی و نقش آن در دگرگونیهای باورهای دینی دانشآموزان: پژوهشی پدیدارشناختی
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: باورمندی و عاملیت عقلانی به ارزشهای الهی، اکسیر حرکت بالنده، تابآور، تعالیبخش و ارزشآفرین زندگی فردی و جمعی انسانها، در عصر دیجیتال است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک و تجربهزیسته دانشآموزان دوره دوم متوسطه از ...
-
مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران از منظر والدین و معلمان (با تاکید بر تربیت دینی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف مولفههای اثرگذار بر شکاف نسلی در بین دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران انجام شده است. روش: جامعه مورد مطالعه کلیه والدین و معلمان دانشآموزان منطقه چهار شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس اشباع ...
-
تبیین چیستی و چرایی تربیت هنری اسلامی در بستر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری (با تکیه بر آرای ابن عربی و ملاصدرا)
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف : هدف این مطالعه ، طراحی شاکله نظریه تربیتی متلائم و متناسب با فرهنگ بومی جامعه با تمرکز بر تبیین مبانی ، چیستی و چرایی تربیت هنری با تاکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا است . حال، با عنایت به اینکه علم اسلامی، مبانی ...
-
بررسی تفاوتهای بین نسلی به لحاظ دینداری و هویت دینی: والدین جانباز و فرزندان ساکن در شهرستان بندر لنگه
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تفاوتهای بین نسلی به لحاظ ابعاد دینداری و هویت دینی والدین جانباز و فرزندانشان انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پسرویدادی بوده است. جامعه ...
-
مقایسه ابعاد و مولفههای حقوق کودک در پیمان نامه جهانی با اسناد بالا دستی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای حقوق کودک در پیمان نامه جهانی و مقایسه با اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران انجام یافته است. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی، از نوع تحلیل محتوا و روش تحقیق نیز تحلیل اسنادی بود. جامعه ...
-
کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه ارزیابانۀ کیفی
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود. روش: این مطالعه ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و دادههای حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته هدایتشده ...
-
نقش آموزش و پرورش در گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی (در چارچوب اقتصاد اسلامی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن در کشور است. روش: برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویتبندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای ...
-
واکاوی رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن
(وزارت آموزش و پرورش, 2023-03-01)هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفتوشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارائه دلالتهای تربیتی آن است. روش: روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی – استنتاجی است. یافته ها: پس از تبیین رویکرد گفت و ...
-
روابط ساختاری اخلاق کاری و هدفمندی در زندگی با بهزیستی معنوی معلمان: نقش میانجی درگیری در کار
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری اخلاق کاری(با رویکرد اسلامی) و هدفمندی در زندگی با بهزیستی معنوی معلمان با میانجیگری درگیری در کار بود. روش: نوع پژوهش همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ...
-
فهمِ دلالت های تربیتیِ (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: هدف اصلی این پژوهش ، فهم دلالت های تربیتی (کاربردی) ایده ی اسفار اربعه ی ملاصدرا است. روش: این پژوهش در ذیل پارادایم کیفی صورت پذیرفته است. روش پژوهش روش هرمنوتیک، و روش گردآوری داده ها، روش اسنادی می باشد. یافته ...
-
تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت های تربیتی آن
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: به «تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالتهای تربیتی آن» پرداخته شده است. روش: روش پژوهش، تحلیل اسنادی، تحلیل مفهومی و استنتاج بوده است، جامعه پژوهشی ...
-
نسبت اصول برنامه ریزی درسی و تربیتی مدرسه حکمت بنیان با سند برنامه درسی ملی : مطالعه موردی مکتب اسلامی سبزوار
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی اصول برنامه ریزی درسی و تربیتی مدارس حکمت بنیان با سند برنامه درس ملی انجام شده و به مطالعه موردی یکی از مراکز آموزشی با رویکرد حکمت پرداخته شده است. روش: یک پژوهش کاربردی است که به ...
-
مرجعیت علمی و ارزشهای بوممحور در نقشه جامع علمی کشور
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: در جامعه اطلاعاتی امروز، علم و فناوری به مثابه مهمترین ارکان توسعه و پیشرفت جوامع تعریف شدهاندکه به سرعت در حال تغییرند. بر همین اساس دولتها سعی دارند فعالانه در سیاستها و اسناد بالادستی خود، به مقوله علم و فناوری ...
-
بررسی تاریخی - تحلیلی تحول مشارکت در حکمرانی نهاد آموزش ایران با تاکید بر تمدن اسلامی
(وزارت آموزش و پرورش, 2022-12-01)هدف: ظهور حکمرانی با مفهوم مشارکت گره خورده است. مفهومی که در صورت تحقق بر ظرفیتها میافزاید. سبب ایجاد اطمینان در میان کنشگران میشود و تصمیمگیریها را بهینه میکند. نظام آموزشی ایران برای حل مسائل اقتصادی و تربیتی، در ...