بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی
(ندگان)پدیدآور
ایلخانی, مجتبیلشگرآرا, فرهادخداوردیان, مجیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب استفاده گردید. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق(190 n=)تعیین گردید. روایی ابزار تحقیق توسط تعدادی از صاحبنظران موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمیترویج وآموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون تتای ترتیبی 8/0 = Ɵ بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار Spss، استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های بدست آمده ازمعادله خطی رگرسیونی چند متغیره نشان داد مولفه های آموزشی چون بکارگیری روشهای تدریس، تجهیزات و رسانه های آموزشی، اعتبارات و تسهیلات آموزشی برتوانایی کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و محتوای دروس علمی کاربردی اثر منفی داشته اند و مولفه هایی نظیر مدیریت و برنامه ریزی دوره ها فضای کالبدی مرکز آموزشی نقش معنی داری را بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان نداشته اند. براین اساس محقق، راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه ارتقای توانایی کارآفرینانه دانشجویان علمی کاربردی بخش کشاورزی ارائه نموده است.
کلید واژگان
مؤلفه های آموزشیتوانایی های کارآفرینانه دانشجویان
آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
کارشناس جهاد کشاورزی استان تهران.ایرانگروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
رییس اداره آموزش بهره برداران مرکز آموزش علمی کاربردی
شاپا
2717-12052717-1213




