استعاره مفهومی وحی رسالی در قرآن کریم
(ندگان)پدیدآور
قائمی نیا, علیرضانصرتی, شعبانفریدی خورشیدی, منانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وحی به عنوان واژهای معرفتی در قرآن با بسامد بالا به کار رفته است؛ لذا بهرهگیری از دانشهای زبانی جهت فهم معنای وحی ضروری است. معناشناسی شناختی از جمله دانشهایی است که راه را برای کشف و تحلیل روابط درونمتنی قرآن هموار مینماید. برای کشف مفهوم قرآنی وحی از یکی از قواعد معناشناسی شناختی یعنی استعاره مفهومی مدد گرفتهایم تا از رهگذر بررسی واژه وحی در قرآن به مفهومسازی الهی دراینباره نائل آییم و از تحمیل انگارههای غیرقرآنی جلوگیری گردد. قرآن برای بیان مفاهیم والای خویش مخاطب را از رهگذر امور مادی به تأمل در امور غیبی فرا میخواند. در نگاه قرآنی، نبی مخاطب کلام الهی و وحی فرایندی است که طی آن خداوند با نبی ارتباط برقرار میکند و محتوایی ارسال میگردد. مفهوم دریافتی نبی عیناً همان محتوای ارسالی خداوند است و نبی طی فرایند وحی، نقشی انفعالی دارد. وحی تجلی کلام و تکلم الهی است. ویژگی مفهومسازی قرآنی، تأکید بر ارتباطیبودن فرایند وحی است که به کسب معرفت میانجامد؛ لذا وحی در قرآن تلفیقی از جنبه ارتباطی و معرفتی است؛ ارتباطی که از سنخ ارتباط کلامی است. مفهومسازی خداوند از وحی غالباً از طریق الگوی گوینده- شنونده بیان شده است؛ بنابراین وحی سرشتی کلامی دارد.
کلید واژگان
وحیاستعاره مفهومی
ارتباط
نگاشت
زبانشناسی شناختی
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
آیت الله علی اکبر رشادسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاستادیار گروه کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث
دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث




