تحلیل تمایز معرفت گزاره ای و معرفت مهارتی
(ندگان)پدیدآور
بهلولی فسخودی, محسنضرغامی, سعیدقائدی, یحییبرخورداری, رمضاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گیلبرت رایل میان معرفت گزارهای (Knowing that) و معرفت مهارتی (Knowing How) تمایز قائل شده است. او بر خلاف سنت فلسفی موجود نه تنها عقیدهای به برتری معرفت گزارهای نسبت به معرفت مهارتی ندارد، بلکه معتقد است معرفت مهارتی دارای تقدم و اولویت است. عقیده به برتری و تقدم هر کدام از این دو شکل از معرفت نسبت به دیگری، دو طیف خردگرایی و ضدخردگرایی رادیکال را شکل بخشیده است. هدف این مقاله تحلیل و نقد نگرشهای خردگرایی رادیکال و ضدخردگرایی ملایم و رادیکال و ارائه الگوی جدیدی با عنوان خردگرایی ملایم است. روش بهکارگرفتهشده در این مقاله رویکرد تحلیل زبان عادی رایل است؛ لذا برای ایضاح مطلب به توصیف مفاهیم خردگرایی و ضدخردگرایی در نسبت میان معرفت گزارهای و معرفت مهارتی از یک سو و معرفت مهارتی و توانایی از سوی دیگر پرداخته شده است. در الگوی خردگرایی ملایم، معرفت گزارهای مستقل از معرفت مهارتی بوده، معرفت مهارتی لزوماً مستلزم توانایی نیست. این طرح جدید نشاندهنده آن است که میتوان در عین باور به تمایز و عدم تقلیل میان این دو نوع معرفت، از نقش بنیادین معرفت گزارهای برای دستیافتن به معرفت مهارتی مناسب سخن گفت که در آن، معرفت گزارهای نه به شکل صریح، بلکه به گونهای ضمنی و تدریجی در شکلبخشیدن به معرفت مهارتی حضور خواهد داشت.
کلید واژگان
معرفت گزارهایمعرفت مهارتی
خردگرایی
ضدخردگرایی
خردگرایی ملایم
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
آیت الله علی اکبر رشادسازمان پدید آورنده
هیات علمی بنیاد دانشنامه نگاری ایراندانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه خوارزمی




