تحلیل انتقادی مبانی معرفتشناختی اومانیسم دکارتی بر اساس اندیشۀ علامه جعفری
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, نرگسنصری, عبداللهخالقیان, فضل اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اومانیسم به عنوان نگرش حاکم بر دوره مدرنیته، موجودیت خود را تا حدود بسیاری مرهون مبانی و روش معرفتشناختی دکارت است. ویژگی اصلی معرفتشناسی دکارت اصالتدادن به عقلانیت ابزاری است. به عقیدۀ او میتوان با عقل و بدون هرگونه توسّلی به حواس، به شناختی از واقعیت دست یافت. او با این مبنا خود را به نحوى مطلق به صورت موجودى مىشناسد که وجودش یقینىتر از همه چیز است. او اگرچه یک اومانیست به معنای امروزی نیست، اما محصول معرفتشناسیاش تصویری از انسان ارائه میکند که او را محور جهان هستی و ماسوای او را ذیل هستی او قرار میدهد. علامه محمدتقی جعفری از جمله فیلسوفان معاصر است که با عرضۀ مبانی معرفتشناختی متفاوتی به نقد اومانیسم پرداخته است. او ضرورت شناخت را در راستای نظام حیات معقول میبیند و معتقد است حواس طبیعی، عقل نظری، شهود عرفانی و وحی از ابزار معرفت است. این مقاله به قصد تحلیل انتقادی اومانیسم دکارتی ابتدا ارکان معرفتشناسی دکارت را تبیین و در ذیل هر یک دیدگاه علامه جعفری و وجوه تشابه و تضاد اندیشه آن دو را مطرح نموده است.
کلید واژگان
معرفتشناسیاومانیسم
دکارت
علامه جعفری
شماره نشریه
72تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
آیت الله علی اکبر رشادسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته کلام امامیه دانشگاه علوم قرآن و حدیث پردیس تهرانعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده علوم قرآن و حدیث شهر ری




